Her kan du læse de seneste dagbøger på Havhingstens togt hjem mod Roskilde.

Alle log- og dagbøger

En langskibsbesætning.

Foto: Werner Karrasch
Foto: Werner Karrasch
Udgivet 14/07-2008

Spørgsmålet er ikke kun, hvor godt og hvordan skibet sejler, vi er også interesseret i, hvordan besætningen håndterer Havhingsten, når vi sejler, ror, lægger masten ned osv.
For at effektivisere håndteringen af skibet er det nødvendigt, at hver mand ved, hvad han/hun skal gøre, når skipper eller styrmænd giver ordre. Derfor er det nødvendigt, at vi organiserer os, så det er muligt, med enkle ordrer, at sejle skibet: stagvende, kovende, årerne ud, ro, lægge masten osv.
De enkelte rum har forskellige opgaver om bord, de skal kunne forskellige ting.

I Forskibet er der 20 mand m/k. Deres arbejdsopgaver er:

    * Ankergrej eller fortøjninger i land
    * Holde udkig
    * Håndtere boline, forbraser, halstov og beitås
    * Rebe forliget af sejlet
    * Sørge for at tilrigge grej til mastenedlægning.
    * Montere bidevindvantet under kryds
    * Roning

I Midtskibet er der 16 mand m/k. Deres arbejdsopgaver er:

    * Håndtere højpriere, givtov og gordinger
    * Rebe sejlet, midt på og agterliget
    * Mellemråber
    * Opstramning af vanter
    * Lænse båden, bemande 6 pumper
    * Roning

I Agterskibet er der 16 mand m/k. Deres arbejdsopgaver er:

    * Håndtere skøde og braser
    * Sætte rakkenedhalet
    * Bemande 2 pumper
    * Hejse sejlet
    * Roning

I Løftingen er der 8 mand m/k. Deres arbejdsopgaver er:

    * Lede sejladsen
    * Navigere
    * Styre Havhingsten
    * Kommunikere med myndigheder
    * Kontakt til følgeskibet Cable One
    * Organisere og tilberede mad (to mand i kabyssen)
    * Roning under længerevarende roning

Hvor stor var besætningen på det originale skib?
Det originale skib havde 30 tofter, så hvis skibet var bygget til troppetransport, havde det haft mindst 60 mand om bord, to på hver tofte. Og så var båden formentligt rigget op med en rig og en sejlstørrelse, der kunne håndteres af 60 mand, selv i hårdt vejr. Under lange stræk, hvor vinden var jævn, og skibets retning til vinden var nogenlunde konstant, skulle der ikke mange folk til at håndtere skibet; omkring 10 stykker. Det betød imidlertid ikke, at man kunne sejle skibet med en besætning på 10 mand. For hvis vinden øgede, skulle der rebes, og det skulle ske hurtigt. Og så skulle der omkring 10 mand ekstra i gang. Hvis vinden lagde sig, skulle man bemande cirka 30 årer.
Skulle der ros over længere stræk, skulle de 30 mand kunne udskiftes. Og under sejladsen måtte der konstant være friske folk på de forskellige arbejdsopgaver. 
Derudover havde alle 60 mand den vigtige og helt uundværlige funktion, at de skulle være ”levende ballast”; modvægt til sejlet, sidde i luv side og ”bøffe”, så skibet ikke kæntrer, når vinden øgede.

Alt i alt skal der altså som minimum to hold på 30 mand til at sejle skibet, i alt 60 besætningsmedlemmer. Vi deler mandskabet op i to vagter, hver vagt sejler i 4 timer og hviler i 4 timer. Herom senere.


Oprettet af Søren Nielsen