Arkiveret

Et vikingeskib med moderne navigation

Furunoradaren bag styrmanden er et synligt tegn på at Havhingsten har moderne navigationsudstyr om bord
Udgivet: 31/08-2006
Arkiveret: 31/12-2008

Vikingeskibsmuseet i Roskilde har indgået en samarbejdsaftale med FURUNO DANMARK AS der går ud på at udruste Havhingsten fra Glendalough med en elektronisk navigationsløsning. Et spændende partnerskab om et projekt der vil gøre os alle sammen klogere på, hvordan vores berømte forfædre bar sig ad med at transportere sig ad barske søveje og over store afstande.

Fire år tog det bådeværftet på Vikingeskibsmuseet at genskabe vikingeskibet Skuldelev 2. Vikingetidens trafikforhold til søs lader sig derimod ikke sådan lige genskabe. Vore dages intensive trafik med store og hurtigtgående skibe giver naturligvis nogle helt andre rammer og behov i forhold til navigation og sikkerhed.

Derfor har Vikingeskibsmuseet henvendt sig til FURUNO DANMARK AS for at få hjælp til at udruste Havhingsten fra Glendalough med elektronisk navigationsudstyr. Det skal selvfølgelig være sådan, at den 65 mand/kvinder store besætning trygt kan begive sig ud på den lange og strabadserende sejltur over Nordsøen til Dublin.

Carl Erik Pedersen fra FURUNO DANMARK AS fortæller at den meget dragende og spændende historie der knytter sig til Havhingsten fra Glendalough, og den videnskabelige seriøsitet som museet ligger i at føre projektet ud i livet gjorde, at FURUNO DANMARK AS valgte at stille en komplet navigationsløsning inkl. SART og EPIRP fra McMurdo til rådighed for projektet.

Til gengæld får FURUNO DANMARK AS blandt andet mulighed for at benytte Vikingeskibsmuseets inspirerende faciliteter til møder og seminarer for kunder og forhandlere. ”I løbet af de næste to år kan vores kunder derfor se frem til nogle anderledes møder, der også inkluderer indføring i vikingetidens forhold, og hvor det bestemt ikke kan udelukkes at man pludselig finder sig selv som besætningsmedlem ombord på et vikingeskib på Roskilde Fjord” siger Carl Erik Pedersen.

Havhingsten fra Glendalough er netop vendt hjem til Roskilde fra et én måned langt prøvetogt til Tønsberg i Norge. På turen fik man bekræftet at nat- og tågesejlads i trafikfyldte farvande anno 2006, kun er forsvarligt med behørigt navigationsudstyr som f.eks. søkortplotter, radar og AIS ombord. Ikke mindst gælder dette, når sejladsen foregår i åbent vikingeskib og med 65 kvinder/mænd ombord. Omvendt har forundringen sikkert været stor på de af handelsflådens skibe, der har fået en meddelelse op på AIS skærmen om, at et vikingeskib med 65 mænd og kvinder ombord nærmer sig.

FURUNO er en af Joint Adventure partnerne tilknyttet Havhingsten fra Glendalough.


Oprettet af Henrik Kastoft