I januar blev projektsekretariatet kontaktet af Mrs. Christian Duckworth som er lærer på for de mindste klasser på den katolske skole St. Mary & St. Andrew Primary School i Barton, England. Efter et besøg på Vikingeskibsmuseet, fik hun den ide at skabe Erik. "Jeg ærgrede mig over at mine skolebørn ikke var med og kunne se de imponerende skibe og måtte derfor finde på en alternativ måde for børnene at rejse på”, fortæller Mrs. Christian Duckworth.
Erik er en miniature viking – en 30 cm høj filtdukke. Da han kom til verden i 2001, undersøgte børnene i 3.klasse hvilke tøj vikingerne gik med og iklædte ham bukser, kofte, læderbælte, en flot grøn kappe og de karakteristiske brocher, som vikingerne holdte deres kapper sammen med.
Ideen var at Erik skulle sendes i vikingernes fodspor og sende billeder og e-mails hjem til børnene.
Via en gruppe skandinaviske lærer blev han sendt til Danmark, Sverige, Norge, Island, Grønland og Newfoundland. Her besøgte han vikingelokaliteter såsom Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Kaupang i Norge, Narssaq på Grønland og L’Anse aux Meadows på Newfoundland.
Børnene lavede et rejsekort til Eriks billeder og skrev alle de informationer de fik tilsendt af Eriks værter. "Børnene var særligt interesseret i de spor vikingernes havde efterladt sig i Skandinavien og de begyndte at lede efter spor i deres eget lokalområde”, fortæller Mrs. Christian Duckworth.
Kortet blev større og større og fyldte til sidst hele gangen. Børnene begyndte herefter at skrive til skandivaniske skolebørn i de byer Erik havde besøgt, for at lave en ordbog over engelske ord der har skandinavisk oprindelse.
De billeder Erik havde taget på sin rejse blev desuden lagt på en Cd-rom og sendt til de skandinaviske klasser som undervisningsmateriale.
Nu er Erik klar til et nyt eventyr. "De nye 3. klasser har hørt om Erik fra deres ældre søskende og da jeg fortalte dem om Havhingsten sejlads spurgte de med det samme om han kunne komme med” fortæller Mrs. Christian Duckworth.
Planen er at følge Havhingstens rejse på hjemmesiden og lave en blog om Erik i IT-timerne. Børnene skal, i historie, skrive små bøger om Eriks rejse og lære om bådbygning i Design og Teknologi.
Da vi i Havhingstens projekt sekretariat fik mailen kunne vi ikke modstå muligheden for at give børnene den rejseoplevelse som knytter sig til Havhingstens sejlads. Det er en fantastisk ide der appellere til at børnene bruger deres fantasi, går på opdagelse og selv skaber deres historieundervisning. Nu skal vi bare finde en ansvarsfuld og interesseret gast om bord, som vil passe på Erik og tage billeder til børnene.
Erik har været så stor en succes, at St. Mary og St. Andrew nu også har en romersk soldat og en bamse som de sender ud i verden.