I nat klokken 00:10 stod Havhingsten ud fra havnen i Egersund i Norge. Planen var at krydse Nordsøen på den østlige vind, som meteorologerne havde stillet i udsigt.
Den 65 mand store besætning roede Havhingsten ud i Nordsøen, og ventede her på, at vinden skulle tage til tidligt på morgenen. Men det skete ikke. Efter otte timers forgæves venten i vindstille, lovede vejrudsigterne ikke længere østenvind. Til gengæld varsler meteorologerne nu hård kuling ved Norskekysten og langs den skotske østkyst.
Det nye vejrvarsel stillede projektet overfor valget mellem enten at ro tilbage til den norske kyst for igen at vente på bedre vind, eller at tage slæb med Cable One for at komme over Nordsøen.
”Vi har gennem den sidste uge afholdt os fra muligheden for at tage slæb. Men de nyeste vejrvarsler antyder, at vi risikerer at blive liggende ved den norske kyst i ugevis. Vi møder dermed dét dilemma, der er forbundet med at gennemføre en forsøgsrejse på de oprindelige præmisser – indenfor en moderne tidsramme på 7 uger. Dette dilemma er forudset i projektets forskningsplan, der også anviser løsningen: Hvis det er nødvendigt for rejsens gennemførelse, må der tages slæb.” siger skipper på Havhingsten, Carsten Hvid.
Af hensyn til projektets samlede, overordnede mål er det derfor besluttet at lade Cable One slæbe Havhingsten over Nordsøen. Da meteorologerne lover hårdt vejr i løbet af i morgen, er det endvidere af hensyn til besætningens og skibets sikkerhed besluttet at tage slæb hele vejen til Kirkwall på Orkeneyøerne med forventet ankomst i morgen eftermiddag.
”Som en konsekvens af beslutningen om at tage slæb over Nordsøen udgår denne distance af forskningsplanen i 2007. Det vil primært påvirke den del af forskningsplanen, der omhandler selve forsøgsrejsen – herunder muligheden for at vurdere rejsehastighed over Nordsøen, samt muligheden for at vurdere funktioner og logistik ombord under længerevarende havsejlads. Disse aspekter genoptages under hjemrejsen i 2008, udtaler Vikingeskibsmuseets direktør, Tinna Damgård-Sørensen.
”Det er dybt frustrerende, at vi ikke kan gennemføre rejsen over Nordsøen som planlagt. Men det er ikke fatalt for forskningsplanen, og vi får muligheden igen næste år. I den givne situation er vi nødt til at prioritere sejladsen nord om Skotland og ned gennem det irske Hav, som vi ikke kommer til at gentage. Hér vil skibet blive afprøvet i nogle af de vanskeligste og vigtigste farvandsområder i vikingernes vestlige verden” fortsætter Tinna Damgård-Sørensen.
”Sejladsen over Nordsøen har en særlig psykologisk dimension, og mange betragter formentlig dét at sejle over den åbne havstrækning som den største og mest udfordrende del af projektet. Rent sejladsteknisk er der imidlertid langt større udfordringer forbundet med sejladsen nord om Skotland, hvor vi kan forvente langt større dønninger, og desuden skal arbejde med tidevand og strømsø.” siger Carsten Hvid.
”Besætningen er utroligt skuffet. Vi er alle sammen skuffede. Vi har trænet frem mod dette i flere år. Efter den forrygende start fra Roskilde har besætningen udvist engleagtig tålmodighed, mens vi har ventet på vind i det sydlige Norge i næsten to uger. Nu troede vi, at chancen for at krydse Nordsøen endelig var der. Udsigterne har været sikre flere dage i træk – og så kommer dette omslag. Men med en frivillig besætning, der skal på- og afmønstre, kan vi desværre ikke tillade os at være lige så tålmodige som vikingerne, der uden tvivl ville have ventet i havn til vinden var der”, afslutter Carsten Hvid.
Havhingsten forventes at ankomme til Kirkwall på Orkneyøerne tirsdag den 17. juli om eftermiddagen, hvor skib og rig vil blive efterset grundigt før den videre sejlads.