17. - 23. juli 2017: Brænding af tjære og trækul

Udgivet 29/06-2017

Fyr og flammer på Vikingeskibsmuseet! Vi tænder op i bålene, og publikum kan selv prøve kræfter med at lave hjemmelavet trætjære af fyrretræ.

Fyr og Flammer

Lyden af øksehug og duften af træ og tjære breder sig over værftspladsen på Museumsøen. Lige nu får du chancen for selv at lave hjemmebrændt trætjære.
Vi sætter gang i bålene, så du selv kan lave trætjære af fyrretræ i løbet af ca. en halv time.

Trætjære beskytter vikingeskibene mod at rådne. Trætjære er udvundet af harpiksholdigt fyrretræ. Den udvindes normalt i store miler, der brænder i fire døgn og giver flere tusinde liter tjære. I temaugen sætter vi trætjæreproduktionen ned i mikroformat, så alle kan følge med i den spændende proces.

Fakta:

Brænd tjære og trækul

Hvornår: kl. 10.00 - 17.00, dagligt 17. juli - 23. juli 2017
Hvor: Vikingeskibsmuseet, Vindeboder 12, 4000 Roskilde

Temauger i sommerferien 2017

Gennem hele sommeren sætter vi på skift fokus på de mange forskellige maritime håndværk, vikingernes liv og særlige vikinge-sysler. Alt efter, hvornår du besøger museet, kan du komme i krigertræning, blive klogere på bådebygning, møde smeden eller være med til at udvinde tjære sammen med museets dygtige håndværkere og formidlere.
» <link internal-link internal link in current>Se oversigt over temaugerne her...

Entré: Børn under 18 år har altid gratis adgang. Voksne: 130,00 DKK.

Oprettet af Rikke Johansen