Byg din egen båd i værkstedet på museumsøen

Testsejlads af de små bådebyggeres egne projekter.
Udgivet 27/05-2023

Hvornår har I sidst bygget en båd? I byg-båd værkstedet kan I sammen udleve jeres bådbyggerdrømme med hammer og sav.

Et par skråsikre børnehænder har godt fat i saven, der gnaver sig gennem stumper af træ, mens den intense lyd af børn, der hamrer mod søm, fylder hele det lille værksted.

Fra værkstedet er der udsigt ud over bådeværftet, hvor de profesionelle bådebyggere arbejder på byggeprojekter af nordiske træbåde og rekonstruktioner af vikingeskibene.

Kreativ udfoldelse og eksperiment

En lille dreng er gået på opdagelse i bunken med stumper af træ.

”Ej, her er en god underdel, den skal bare saves lidt til,” konstaterer han energisk.

Det flade stykke træ bliver savet til, så skibet får den helt rigtige spidse form. En gang imellem kigger han opmærksomt ind på bådebyggernes arbejde på værftet.

Et sejl af papir bliver malet som et Dannebrogsflag og sat på masten, som er holdt oprejst af to vinkelrette trekantede træklodser.

Nu skal skibet stå sin første test i den lille tank for enden af bådeværftet. Den lille bådebygger er ikke helt tilfreds. Mastens tyngdepunkt får skibet til at vælte.

Hurtigt er han tilbage i værkstedet for at justere.

Alle aldre er velkomne

Mens den lille dreng og de andre børn banker videre, står et par voksne ved siden af og forsøger at holde sig i skindet for ikke at overtage byggeprojekterne.

Værkstedet er mest for børn over 8 år. Til de helt små bådentusiaster under 8 år, er der minimodeller af skuldeskibe og andre nordiske både, som de små børn kan laste og sejle med i test-tanken.

Museets formidlere hjælper gerne med tips og tricks, når den kreative proces har brug for et friskt pust.

Ved at udtænke, prøve og teste får børnene både sødygtige skibe og erfaring med museets måde at arbejde på, hvor man eksperimenterer sig frem til ny viden.

Hvor: Vikingeskibsmuseets bådeværft på Museumsøen

Hvornår: Hver dag fra den 27. maj, samt hele juni, juli og august 2023

Det er gratis at bygge en båd, når man har billet til Vikingeskibsmuseet.

Entré:
Familiebillet: 300 DKK - 2 voksne og børn under 18 år