Besøg Café Knarr på havnen i Roskilde

Der har været fin tilstrømning til Café Knarr efter genåbningen, og mange lokale har allerede taget det nye store udendørsområde til sig.
Udgivet 17/07-2020

Café Knarr ligger på museumsøen og har plads til gæster både indendørs og udendørs. Det kræver ikke billet til museet at besøge Café Knarr.

På en lun sommerformiddag er det meget tydeligt, at både lokale og turister har taget det nye store udendørs serveringområde i brug, og Tunet summer af liv og mennesker, der hygger sig med hinanden og nyder udsigten til de mange flotte skibe i museumhavnen.

Caféhygge med udsigt til vikingeskibe

Ideen bag det nye store område 'Tunet' er, at der skal være god plads til cafeens gæster, så alle kan få en tryg og sikker caféoplevelse, men samtidig skal området også være med til at tiltrække endnu flere gæster til Café Knarr - også uden for museets åbningstider på fredage og lørdage i august, hvor caféen er åben til kl. 21.00.

Åbningstider i august:
Søndag - torsdag: kl. 10.00 - 17.00 (Køkken til kl. 16.30)
Fredag - lørdag: kl. 10.00 - 21.00 (Køkken til kl. 20.30)

Åbningstider i September:
Alle dag: Kl. 10.00 - 17.00 (Køkken til kl. 16.30)

Caféen er et sted, man kan mødes

"Og alle er velkomne til at slå sig ned på pladsen, uanset om de er kunder i caféen eller bare vil sidde og nyde udsigten med deres medbragte madpakke, fortæller Morten Danholm Albrechtsen, der er tiltrådte stillingen som leder af museumscaféen midt under corona-nedlukningen. "Forhåbningen med den store udvidelse er, at cafeen vil forbedre oplevelsen af hele Museumsøen og få flere lokale til at bruge stedet."

”Vi håber, at Tunet bliver et sted, hvor folk samles – hvor de sætter sig og mærke den gode stemning. Om man bare vil nyder solen – med eller uden en øl eller kop kaffe – med selvfølgelig vil vi også gerne være et sted, man søger hen, når man skal spise ude”, siger Morten Danholm Albrechtsen, leder af Café Knarr.

Konceptet hedder 'Ny Nordisk Vikingemad'

Trods nye omgivelser og ny leder, fortsætter Café Knarr med det specialudviklede madkoncept ’Ny nordisk Vikingemed’, hvor maden tilberedes af de råvarer, der var tilgængelige i vikingetiden – også dem vikingerne bragte med hjem fra fjerne himmelstrøg. Retterne tilberedes efter moderne principper, så der er altså ikke tale om gryderetter lavet over bål.

Nye retter og specialevents

I løbet af sensommeren vil cafeen udvikle nye retter inden for konceptet, og blandt andet har ’fish and chips’ med kålremoulade og rodfritter været på dagsmenuen flere gange og en ’viking burger’ uden agurker, tomat eller kartoffelfritter er også under opsejling.

”Cafe Knarr har her i sommer afprøvet et par specialevents – blandt andet ølsmagning med Herslev Bryghus, der hurtigt blev fuldt booket, så den slags arrangementer kan havnens brugere vente sig flere af”, afslutter Morten Danholm Albrechtsen.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen