Daglige rundvisninger på dansk og engelsk

Hele året er det muligt at komme helt tæt på vikingeskibene, når museets dygtige guider viser rundt blandt de verdensberømte skibe i Vikingeskibshallen.
Udgivet 16/01-2023

Hver dag, hele året er det muligt at komme helt tæt på vikingeskibene, når museets dygtige guider viser rundt blandt de verdensberømte skibe i Vikingeskibshallen.

Vikingeskibenes hemmeligheder

Vikingeskibene gemmer på utallige hemmelige og skjulte historier.
En af de allerbedste måder at få viden om vikingeskibene, er ved at gå med på en rundvisning, hvor Vikingeskibsmuseets formidlere fortæller om museets arbejde med at afvriste vikingeskibene deres hemmeligheder. ​​

Rundvisningerne tager afsæt i de fem originale vikingeskibe, der er udstillet i den store museumshal. Skibene giver tilsammen et mangefacetteret indblik i vikingernes maritime verden, hvor skibe var grundlaget for samfundets udvikling - og helt afgørende for vikingernes rejser til fjerne egne.

De fem vikingeskibe, der blev udgravet fra bunden af Roskilde Fjord i 1962, har været med til at afsløre helt ukendte - og uventede - sider af vikingernes skibsbygning og søfart, der var grundlaget for de omfattende forandringer, der er så kendetegnede ved netop vikingetiden.

Uden skibe, ingen vikingetid!

Daglige rundvisninger på dansk og engelsk

Frem til og med 30. april er der to rundvisninger alle dage - en på engelsk og en på dansk. Der er særprogram i vinterferien og Påskeferien, hvor der også vil være særlige aktiviteter til børn og familier.
1. maj træder sommerprogrammet i kraft, hvor der er flere daglige rundvisninger - også udendørs.

• 11.00: Engelsk rundvisning
  • 13.00: Dansk rundvisning

» Tjek kalenderen for at se alt det, I kan opleve, når I besøger museet ...

Rundvisningerne gennemføres af af historie- eller arkæologistuderende.
Rundvisningen er inkluderet i entrébilletten til Vikingeskibsmuseet.

Audioguide for voksne og for børn - og på flere sprog

Museets audioguide giver adgang til spændende historier om de vidtberømte vikingeskibe, der står smukke - men tavse - og gemmer på fantastiske historier om en fjern fortid med uhyggelige krigstogter og handelsrejser til fjerne egne, om søfolkene ombord og om livet ved havet for 1000 år siden.

Historierne formidles med fortællebegejstring og audioguiden er tilrettelagt, så hele familien kan være med.
Udgangspunktet er en medrivende fortælling, der tager afsæt i vikingetiden.

Lydfortællingerne kan høres i 3 forskellige spor, der passer til alder, og den tid man har til museumsbesøget.
Det børnevenlige spor er den korteste udgave, mens det mere voksenvenlige spor har flere detaljer og tager lidt længere tid at lytte til.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen