Dagskursus i sejlads med et ægte vikingeskib

Råsejlsseminar i 2008 med Vikingeskibsmuseet på Roskilde Fjord
Udgivet 14/02-2024

Stig ombord på en af museets rekonstruktioner og bliv ført tilbage til fordums tid. Vikingeskibsmuseets heldagskurser er den ægte vare, hvor du sejler ud på Roskilde Fjord og får indblik i vikingeskibenes helt særlige sejlegenskaber. Der kræves ikke forudgående kendskab til sejlads med vikingeskibe for at deltage i heldagskurset.

Oplev bølgerne slå mod vikingeskibets smidige planker, mærk tovværket af hestehårs eller lindebast, når I sætter skibets store råsejl og føl vindens susen, mens du styrer skibet på den rette kurs.

På Vikingeskibsmuseet kan du deltage i dagskurser i vikingeskibssejlads, og få et unikt indblik i fortidens sømandskab.

Vikingeskibe bygget som for 1000 år siden

Kurserne foregår i rekonstruktioner af de originale vikingeskibe, som kan opleves inde i Vikingeskibshallen. Skibene som vi sejler kurserne i, er alle bygget på Vikingeskibsmuseets bådeværft  med kopier af værktøjsfund fra vikingetiden, og der er brugt de samme metoder og materaler, som blev anvendt for 1000 år siden.
Sammen med forskere har museets bådebyggere genskabt skibene, så det er muligt igen at sejle vikingernes skibe og finde ny viden om fortidens søfolk, sejladskunst og maritime håndværk.

Dagskurser med råsejl

Vikingerne skibe var udstyrede med et enkelt, nærmest kvadratisk sejl, de på masten midt i skibet. Her er rig mulighed for udfordring og læring, om hvordan man sejler et vikingeskib for både den uerfarne og den erfarne sejler, der søger nye udfordringer og vinkler på sin sejlererfaring.

Blandt andet får deltagerne en grundlæggende introduktion til sejlads med råsejl, som vikingeskibenes sejltype kaldes. Råsejlet adskiller sig væsentligt fra moderne rigtyper. At sejle med råsejl er en meget anderledes sejladsoplevelse, og det udfordrer ofte den viden, som sejlere med erfaring fra de moderne skibstyper har. I modsætning til bermuda- og gaffelsejl, er råsejlet eksempelvis placeret foran masten, og det kræver ofte en del tilvænning og giver den moderne sejler sjove 'aha-oplevelser'.

» Er du nysgerrig på, hvordan det føles at sejle et vikingeskib, kan du læse mere og købe din billet her.

Skibene der sejles i:

Estrid Byrding
Estrid Byrding er Vikingeskibsmuseets nyeste rekonstruktion og har overtaget pladsen for Roar Ege, der blev pensioneret i 2016, efter 32 års tro tjeneste. Det rekonstruerede handelsskib fører stolt Roar Eges smukke, orange uldsejl, der efter en reperation stadig kunne indgå i flere sejladser.

Helge Ask
Rekonstruktionen af krigsskibet Skuldelev 5, blev bygget på museet i 1990-91 og har tilbagelagt adskillige sømil både i forbindelse med skibets mange togter, og i forbindelse med dagskurser og aftensejladser. Krigsskibet er rigt udsmykket med striber malet i rød og gul, men også et smukt dragehoved, der påsættes til særlige lejligheder.

Kraka Fyr
Kraka Fyr kan kendes på sit lyse sejl og relativt lave bordgang. Skibet er en rekonstruktion af Skuldelev 6, der var et fiske- og fragtfartøj fra omkring år 1030.
Kraka Fyr blev bygget i 1998, og bådebyggere og forskere testede skibet for blandt andet at blive klogere på tovværk af lindebast og hestehår. Særligt fokus var dets brug og holdbarhed. I testsejladserne blev der også undersøgt en række sideror for at finde ud af, hvilke typer der fungerer bedst til dette skib.

Fakta og datoer i 2024:

Datoer for kursus i 'Estrid Byrding' i 2024
Lørdag den 18. maj

Pris for kursus i 'Estrid Byrding'
2.400 DKK pr. deltager inkl. madpakke og vand

Datoer for heldagskurser i 'Helge Ask' i 2024
Lørdag den 15. juni

Pris for kursus i 'Helge Ask'
2.400 DKK pr. deltager inkl. madpakke og vand

Datoer for heldagskurser i 'Kraka Fyr' i 2024
Onsdag den 10. juli
Onsdag den 7. august

Pris for kursus i 'Kraka Fyr'
1.380 DKK pr. deltager inkl. madpakke og vand

Kurserne starter kl. 10.00 og slutter cirka kl. 16.00.

» Billetterne kan købes her...

Der kræves ikke forudgående kendskab til sejlads med vikingeskibe.

Bemærk:
Af sikkerhedshensyn skal alle deltagere kunne forstå dansk eller engelsk.
- Børn fra 12 år og op
- Vi forbeholder os ret til at aflyse, hvis vejret er en risiko for sikkerheden, eller der er for få tilmeldte.
- Varighed: ca. 6 timer
- Madpakke og en flaske vand inkluderet.
- Medbring varmt tøj.
- Billetten kan ikke refunderes medmindre sejladsen aflyses.
- Billetgebyr refunderes ikke.
- Læs mere i vores aftalevilkår.

Oprettet af Carla Kjeldgaard Clausen