Museer som dannelseslaboratorier

Foto: Natalia Semenova
Udgivet: 07/11-2025

Hvordan kan museer bidrage til at styrke børn og unges forståelse og brug af viden i en tid præget af fake news og digitale ekkokamre?

Hvordan kan museer bidrage til at styrke børn og unges forståelse og brug af viden i en tid præget af fake news og digitale ekkokamre?

Kathrine Noes Sørensen, undervisnings- og udviklingsansvarlig på Vikingeskibsmuseet, sætter i et debatindlæg i Kulturmonitor fokus på museernes rolle som dannelseslaboratorier. Med afsæt i museumsreformen og egne erfaringer fra undervisningen argumenterer hun for, at museer ikke blot skal formidle viden, men også give børn og unge mulighed for selv at undersøge, hvordan viden bliver til og ikke blot bliver tilført etableret viden:

”Museerne kan mere end det. Skal vi kunne bruge viden meningsfyldt, er der en hel forståelse af videnbegrebet, vi skal være opmærksomme på. Det er her, den pædagogiske og didaktiske værktøjskasse bliver den allerfornemmeste til at understøtte læring og erkendelser. Det handler om at mestre samtaler, hvor viden og synspunkter indgår, og hvor man forstår begge positioner og kan mestre dem i praksis,” forklarer Kathrine Noes Sørensen.  

På Vikingeskibsmuseet arbejder Skoletjenesten med at opbygge særlige læringsrum, hvor eleverne får mulighed for at stille spørgsmål, undersøge og reflektere. Det kræver tid, faglighed og pædagogiske greb, men ifølge Kathrine Noes Sørensen er det er en investering i fremtidens samfund:

”Børn og unge flytter sig. Og samfundet flytter sig. Derfor skal museerne insistere på at undersøge og koble deres genstandsfelter med det samfund, som de virker i og for - med et særligt fokus på børns og unges forståelse og brug af viden”, slår Kathrine Noes Sørensen fast.

Læs hele artiklen her