Festivalmenu i Café Knarr

Udgivet 22/06-2023

Hele Roskilde er på den anden ende, når der er festival. Det gælder også i Café Knarr på museumsøen, hvor vi serverer en særlig – og begrænset – festivalmenu, så alle de mange ekstra gæster også kan få mad på havnen.

Der er en helt særlig stemning i Roskilde under byens traditionelle musikfestival, der i den kommende uge afvikles for 51. gang. Og selv om man måske ikke lige skulle tro det, så lægger rigtig mange vejen forbi museet og havnen i løbet af de dage, hvor festivalen afvikles.

Men festivaldagene er ikke kun særlige fordi byen fyldes af gæster fra nær og fjern. Nej, det man mærker allermest i byen, er det frivillige engagement, som er udbredt i sådan en grad, at alle kender nogen, der tager en tørn for at få festivalen til at glide. Overskuddet fra festivalens madboder, affaldsindsamling mv. går direkte i klubkasserne, så næste års aktiviteter for børn og unge er sikrede.

Masser af havnehygge under festivalen

Næsten alle ansatte i Vikingeskibsmuseets Café Knarr skal derfor også – på den ene eller anden måde - på festival med studie- og klubkammerater, og det kræver sit, at få vagtplanen til at gå op i disse dage:

- ”Roskilde er frivillighedens og festivalens by, og det mærker vi særligt lige nu. Mange af Caféens ansatte er engagerede på festivalen, og derfor har vi taget en beslutning om, at vi under festivalen kører med en særlig menu, der ikke kræver, at vi er så mange på job samtidig. På den måde bliver det muligt for alle kollegaer at komme på festival”, fortæller Morten Danholm Albrechtsen, der er leder af Vikingeskibsmuseets Café Knarr på museumsøen.

Begrænset menu giver plads til alle

Samtidig oplever Vikingeskibsmuseet at mange også søger mod havnen og museet for at få den oplevelse med, når man er i byen, der jo ikke bare er kendt for frivillighed og festival, men også for sine vikingeskibe og Domkirke.

- ”For at være sikre på, at alle kan få mad og drikke på museumsøen i den kommende uge har vi begrænset menuen, så vi kun serverer festivalsandwich, kage og is – og selvfølgelig kaffe og alle de andre drikkevarer, vi normalt har på menuen”, afslutter Morten Danholm Albrechtsen, inden han haster videre for at nå at gøre klar til næste uges ryk-ind.

Sandwich, kage, is - og masser af lækre drikkkevarer

Festivalmenuen i Café Knarr kører fra lørdag den 24. juni til lørdag den 1. juli, og er begrænset til sandwich med forskelligt fyld (dagens udvalg kan ses på tavlen i cafeen), kage og is.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen