Forår på Vikingeskibsmuseet 2017

Udgivet 05/05-2017

Hver dag i foråret tilbyder Vikingeskibsmuseet aktiviteter for store og små. Sejl ud på Roskilde Fjord, mød håndværkeren og prøv kræfter med vikingernes værktøj i bådebyggerens værksted.

Vikingeskibsmuseet har åbnet op for de udendørs værksteder og aktiviteter - og der er masser at komme efter både inde og ude. Dyk ned i vores spændenede særudstillinger, sejl ud på Roskilde Fjord i vores traditionelle, nordiske både eller deltag i en af vores mange forårsaktiviteter.

Mød håndværkerne og prøv kræfter med vikingernes værktøj

Smeden, træskæreren, rebslageren og væveren skiftes til at vise deres håndværk, materialer og værktøj frem. De er altid klar til at svare på spørgsmål og invitere ind på deres værksted.

Bådebyggerne arbejder på bådeværftet med værktøj, som det vikingerne brugte. Følg deres daglige arbejdet med museets skibe og prøv selv kræfter med økse, hammer, kile, kniv, høvl og bor. Værktøjet bruges også, når bådebyggeren arbejder på værftspladsen.

Modelbåde og vikingelege

Bliv bådebygger for en dag og byg din egen modelbåd! Kan du lide at klippe, hamre og bygge fantasifulde og skægge ting? På værftspladsen kan børn og deres voksne forvandle naturmaterialer som bark, træ, tov og fjer til fantastiske fantasiskibe.

Hver dag vil der være vikingelege- og spil til fri afbenyttelse. Kast dig over strategiske lege som 'Kast Thors hammer' eller 'Fortøjningskast' eller prøv kræfter med styrkelege, f.eks. 'Firtræk.

Omvisninger med indhold

Vikingeskibsmuseet dygtige formidlere elsker at fortælle om vikingerne ig deres togter og skibe til både store og små. Derfor tilbyder vi hele fire forskellige slags omvisninger - så der bør være noget for enhver smag og interesse.
Tag med på en 45 minutters omvisning i Vikingeskibshallen med fokus på de fem originale vikingeskibe fra Skuldelev eller måske en familieomvisning i børnehøjde, hvor alle deltagere inddrages i historien.

På Museumsøen tilbyder vi to forskellige 30 minutters omvisninger: En spændende tur på bådeværftet, hvor deltagerne får indblik i arbejdet med at bygge og vedligeholde Nordiske træbåde og vikingeskibe samt en omvisning med fokus på Vikingeskibsmuseets imponerende samling af nordiske træbåde.

Forår på Vikingeskibsmuseet 1. maj - 23. juni 2017
Åbningstider:
kl. 10.00 - 17.00
Entré: Voksne 130 kr. Børn under 18 år gratis adgang.
Nogle aktiviteter er betalingsaktiviteter.

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard