Foredrag på Roskilde Bibliotek: Arkæologi under havoverfladen

Udgivet 05/10-2023

25. oktober slår Roskilde Bibliotek dørene op for et spændende foredrag om, hvordan marinarkæologerne undersøger fortidsminder på bunden af havet.

Vær med, når leder af marinarkæologien på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Morten Johansen, fortæller om, hvordan man undersøger fortidsminder på havbunden. Her vil han dele ud af sin viden om marinarkæologi og vores fælles maritime kulturarv.

Foredrag på Roskilde Bibliotek 25. oktober kl. 17.00 - 18.00

Der findes masser af arkæologiske spor på havbunden. Både fra stenalderen, hvor store dele af havbunden var tørt land, og fra senere tider, hvor skibsforlis og byggeri af forsvarsværker og havneanlæg har efterladt sig spor på - eller er blevet begravet under - havbunden.

Fundene er ofte utrolig velbevarede på grund af det iltfattige miljø, de har ligget skjult i. Derfor kan arkæologerne finde 8.000 år gamle hasselnøddeskaller, der ser ud, som om de var knækket i går og rester af imponerende skibsvrag, hvor maden i kabyssens kogekar fortæller om kosten ombord i 1600-tallet.

Det er særligt uddannede marinarkæologer, der står for at undersøge og udgrave årtusinder gamle, oversvømmede bopladser fra stenalderen, sejlspærringer, der skulle holde fjenden ude og sunkne skibe fra vores maritime fortid. Med deres fund, kommer de med yderst vigtige bidrag, til vores fælles viden om Danmarks fortid.

Fakta om foredraget 'Arkæologi under havoverfladen'

Hvornår: 25. Oktober kl. 17.00 - 18.00
Hvor: Scenen på Roskilde Bibliotek
Pris: Det er gratis at deltage, og man kan sikre sig en plads ved at booke gratis billet på Roskilde Bibliotekernes hjemmeside.
Foredragsholder: Morten Johansen, leder af marinarkæologien på Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Om foredragsrækken 'Bliv klogere på'
Foredragsrækken 'Bliv Klogere På' er et tilbagevendende koncept med fokus på forskning og videndeling, og afholdes i samarbejde med RUC, Vikingeskibsmuseet, DTU, RoMU, Det Kgl. Bibliotek m.fl.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen