Foredrag: Vikingetidens mennesker - sundhed og sygdom

Viking, mand 45-55 år. Kom og hør, hvad han kan fortælle os om vikingetidens mennesker
Udgivet 09/03-2017

Kom til foredrag med Pia Bennike den 30. marts, og bliv klogere på hvordan vikingerne egentlig så ud og hvad skelletter kan fortælle os om sygdomme og læsioner.

Skandinaviens vikinger fremstilles populært som store, stærke mandfolk. Hvordan er det så med deres reelle udseende? Hvor høje var de? Og havde f.eks. høvdinger flottere tænder end slaverne? Hvad viser de mange udgravede skeletter fra Danmark om vikingernes udseende, sygdomme og læsioner?

Foredragsholder Pia Bennike vil blandt andet fortælle om hvordan den køns- og aldersmæssige fordeling og forskelle på vikingetidens gravpladser afspejler periodens historie og sammenligne disse med fund fra de nærliggende lande.

Foredrag: Vikingetidens mennesker - sundhed og sygdom

Hvornår:
Torsdag den 30. marts kl. 19.30
Hvor: Vikingeskibshallen, Vindeboder 12, 4000 Roskilde
Foredragsholder: Pia Bennike, mag.scient. og lic.med. ext. lektor, biologisk antropolog. Københavns Universitet.

Foredraget er gratis for Venneforeningsmedlemmer med ledsager. For ikke-medlemmer  koster foredraget 50 kr. Billetter kan købes i døren.

Foreningen 'Vikingeskibsmuseets Venner' har til formål at støtte Vikingeskibsmuseets udvikling og arbejde. Foreningen arrangerer blandt andet to årlige foredragsrækker om emner indenfor museets faglige område.Foreningens medlemmer nyder godt af en række fordele:

• Fri adgang til foredrag og andre aktiviteter arrangeret af foreningen
  • Fri adgang for to personer til Vikingeskibsmuseet
  • Mulighed for at købe museets egne publikationer og varer fra museumsbutikken med en fordelagtig rabat.

Du kan læse mere om Venneforeningen og medlemsfordele her:
» <link internal-link internal link in current>Link til Vikingeskibsmuseets venneforening (internet link)...

<link https: www.vikingeskibsmuseet.dk om-museet venneforening _self internal-link-new-window internal link in new>