Gensyn med Skuldelev 5

Udgivet 16/08-2023

Vikingeskibsmuseets bådeværft er i gang med endnu et stort og spændende eksperimentalarkæologisk projekt - en fuldskala rekonstruktion af Skuldelev 5.

Har man besøgt museets bådeværft indenfor det sidste år, har man måske gættet det: Vores næste byggeprojekt en rekonstruktion af det sene vikingetidskrigsskib, Skuldelev 5. Arbejdet begyndte i sommeren 2022, og byggeriet forventes at strække sig over de næste fire somre

Alle bådebygger- og vikingetidens entusiaster derude, har meget at se frem til, da Skuldelev 5 er et ret usædvanligt skibsfund.

Et særligt fund

På overfladen adskiller Skuldelev 5 sig ikke synderligt fra andre krigsskibe fra Vikingetiden. Skibet blev bygget i Danmark ca. 1030 e.Kr., var 17,3 m langt og 2,5 m bredt - et langt, smalt skib, udstyret med 26 årer og et firkantet sejl, bygget til hurtige, effektive bevægelser af krigere i konflikttider.

Det der gør Skuldelev 5 så interessant for os, er den måde, den blev bygget på. Det er et af de få skibsfund fra vikingetiden, der er blevet bygget med genbrugt tømmer lige fra den indledende byggefase - de tre øverste bord har oprindelig tilhørte to, hvis ikke tre, andre skibe.

Genbruget ses mest tydeligt i det øverste bord med årehuller. Det genbrugte bord, havde allerede et sæt årehuller, og for at få det til at passe med Skuldelev 5’s dimensioner, er en række nye årehuller skåret, og flere af de oprindelige lappet.

Det er også det eneste danske vikingetidsskib, der har udskåret dekoration i Ringerike stil - den eneste udsmykning af denne slags, vi har set på fund af danske vikingeskibe. Udskæringen findes på et af de genbrugte planker og er muligvis en del af en større udskæring på det originale skib, som derefter blev indlemmet i Skuldelev 5's patchwork af gammelt og nyt tømmer.

Hvorfor bygger vi Skuldelev 5 igen?

Det er ikke første gang bådebyggerne kaster sig over en rekonstruktion af Skuldelev 5. Helge Ask - den første rekonstruktion af Skuldelev 5- blev bygget i 1990-91. Dengang ønskede man at undersøge, hvordan et mindre krigsskib fra vikingetiden sejlede, og hvorvidt skibet kunne trækkes over land, som skriftlige kilder fortæller om.

Helge Ask og skibets besætning har skabt et fundament for vores forståelse af det sene vikingetidens krigsskibe og lavet et væsentligt bidrag til museets forskning- og formidling af det samme.

Så hvorfor bygger vi et 17 meter langt vikingeskib én gang til? Det er der flere grunde til.

Rekonstruktionerne fortælle historien om vikingernes skibe

For det første, er det over 30 år siden Helge Ask blev bygget, og siden da har den tilbagelagt adskillige sømil. Selvom skibet endnu er sødygtigt, varer det formegentlig ikke længe, før den må på pension.

Vi mener, at Skuldelevskibene formidles bedst, når vi har en fuldskala, sejlende rekonstruktion af hvert skib, derfor er det rettidig omhu, at begynde på en ny udgave af Skuldelev 5 allerede nu.

Vi har stadig spørgsmål

En anden væsentlig grund til, at bådebyggerne bygger en ny version af Skuldelev 5 er, at  der er mange aspekter af skibets brug, der ikke er blevet undersøgt endnu. Selv om de mange års sejlads med Helge Ask har udviklet vores forståelse af vikingetidens søfart, er der stadig en del aspekter af skibets oprindelig funktion, der mangler at blive undersøgt.  Blandt andet fungerer skjoldene på Helge Ask ikke optimalt og vi har ikke endnu lavet forsøg med transport af våben og andet krigsudstyr. Med andre ord, vi skal anvende den nye rekonstruktion af Skuldelev 5 til at bygge videre på vores forståelse af 1000-tallets krigsskibe – altså at teste det skibet reelt har været bygget til.

Hvad betyder materialevalg?

Ved byggeriet af Helge Ask, valgte man at bygge med et lidt mere regelmæssigt plankeforløb end på originalskibet og uden de genbrugte bord. Man tog altså et valg og byggede Helge, som Skuldelev 5 måske ville have set ud, hvis bedre materialer havde været tilgængelige for vikingetidens bådebyggere. Det vil sige, at der fra begyndelsen blev truffet nogle valg, der gjorde at den færdige, sejlende rekonstruktion på nogle væsentlige punkter adskilte sig fra originalskibet.

Vores tilgang til eksperimentalarkæologisk rekonstruktion har flyttet sig meget i de tredive år siden Helge blev bygget. Med den nye rekonstruktion, kommer vi tættere på originalskibet og konstruktionen kommer i højere grad til at afspejle nogen af Skuldelev 5’s særtræk end Helge Ask gør.

Et andet aspekt, der er værd at undersøge er derfor fortællingen om materialevalg. Hvorfor valgte vikingerne, at bruge genbrugstømmer og hvad kan det sige om bygning af krigsskib i den sene del af vikingetiden? Byggeriet af det nye skib skal bruges som nøglen til at undersøge Skuldelev 5’s kulturhistorisk baggrund og sæt fokus på et krigsskib, der blev bygget i en politisk tumultarisk periode med konflikt mellem de skandinaviske riger og trusler fra fjendtlige krigsflåder udefra.

Følg byggeriet

Det bliver uden tvivl spændene at følge med i byggeriet, og de efterfølgende forsøg sejladser, der vil bidrage med ny viden og perspektiver på, hvordan vikingernes byggede og brugte deres skibe.

Hver sommer kan du følge byggeriet på Vikingeskibsmuseets bådeværft, hvor bådebyggerne arbejder med vikingernes værktøj og teknikker. Det er en helt særlig oplevelse at se det ældgamle håndværk, mærke den salte vind fra Roskilde Fjord og indsnuse duften af frisk træ og trætjære.

Du kan også følge med på Vikingeskibsmuseets sociale medier eller på hjemmesiden.

Følg med her

Byggeriet begyndte i sommeren 2022 og vil være de næste fire år.

» Du kan følge byggeriet på Instagram..
» Du kan også følge med og læse mere her på hjemmesiden..