Havhingsten bydes velkommen af Region Sjælland

Udgivet 28/05-2008

Med en bevilling på kr. 250.000,- støtter Region Sjælland op om den store hjemkomst, når Havhingsten vender hjem den 9. august.

Der er lagt op til den helt store begivenhed på Vikingeskibsmuseet, når skibet efter seks ugers sejlads fra Dublin til Roskilde anløber museumshavnen den 9. august klokken 14.00.

Hjemkomstarrangementet bliver kulminationen på 12 års arbejde med projekt Fuldblod på Havet og en markant markering af afslutningen på forsøgsrejsen Dublin – Roskilde tur/retur.

"Med de erfaringer, som vi har gjort os ved både søsætning og afsejling, er der for os ingen tvivl om, at hjemkomstarrangementet vil opnå synlighed i medierne og opmærksomhed i befolkningen bredt set, både nationalt og internationalt. Hjemkomstarrangementet bliver et fyrtårn, som vil være med til at sætte fokus området/regionen og dermed styrke både den indenlandske og udenlandske turisme, som vi også er afhængige af med 66% udlændinge af ca. 150.000 årlige besøgende", fortæller museets Udstillingschef Anne-Christine Larsen

Museet kommer til at syde af aktiviteter med blandt andet det traditionsrige vikingemarked med arbejdende værksteder og boder. Men også masser af musikalske indslag af blandt andet Palle Mikkelborg og irske musikere og film fra sejladsen vil kunne opleves i løbet af dagen. Hovedattraktionen og dens besætning, som på dette tidspunkt har tilbagelagt næsten 3000 sømil de sidste to år, skal bydes ordentligt velkommen.

Regionsformanden for Region Sjælland, Kristian Ebbensgaard begrunder den store bevilling således: "Velkomstarrangementet har en særlig regional interesse. Der er tale om en større enkeltstående kulturbegivenhed, som kan opnå stor synlighed i kraft af arrangementets professionelle kvalitet. Det har været spændende at følge hele projektet gennem de 12 år."

Oprettet af Preben Rather Sørensen