MedlemsNyt 6/2023 for foreningen 'Vikingeskibsmuseets Venner'

Udgivet 15/08-2023

Vikingeskibsmuseet og Venneforeningen inviterer Venneforeningens medlemmer til en fantastisk familiedag, med historiske oplevelser, både til vands og til lands.

Søndag den 10. september slår Venneforeningen, i samarbejde med museet, dørene op for et helt nyt tiltag: En familiedag, hvor alle medlemmer og deres familier inviteres til en hyggelig dag med historiske oplevelser, både til vands og til lands.

Vi har sammensat et medrivende, lærerigt og underholdende program, hvor der er noget for alle aldersgrupper; Rundvisninger, aktiviteter og sejladser.

Gratis sejlads og aktiviteter på Venneforeningens Familiedag

Vi satser på godt vejr og håber, at alle der har lyst, får prøvet kræfter med at ro og sætte sejl i en af museets både. For som noget helt særligt, er det på Familiedagen også gratis for medlemmer (med én voksen ledsager og op til 2 børn) at deltage i sejladser.
Der er dog begrænsede pladser i bådene, så det er nødvendigt at tilmelde sig sejladsen på forhånd. Særligt pladsen til børn, der skal være mindst 4 år for at deltage i sejlads, er begrænset.

På land er der plads og rum til at opleve og udforske museet, og Familiedagen byder på forskellige aktiviteter for børn og voksne, både ude og inde.

Program for familiedagen, kl. 10 – 17:

• Udendørs familieomvisninger
    Den nordiske gud, Tyr, har mistet sit mod og har brug for hjælp til at finde det igen. Ta’ hele familien med på den spændende mission, hvor I sammen skal løse en række opgaver, der kræver både kløgt, mod og samarbejde.

• Krig i vikingetiden
    Sæt jer til rette i det 30 meter lange vikingeskib Havhingsten, lyt til skibets og vandet lyde og fornem hvordan skibet vugges i takt med vandets bevægelser. Havhingsten er en rekonstruktion af et krigsskib fra vikingetiden, og på Familiedagen tager vi jer med tilbage til Havhingstens storhedstid, og ser nærmere på, hvilke våben vikingerne havde med sig, på togter ud i verden.

• Særrundvisninger (mest til voksne)
    I Vikingeskibshallen er de 5 Skuldelev skibe nu udstillet, med deres forhenværende hjem - Roskilde Fjord- som bagtæppe. De smukke - men tavse skibe - gemmer på hemmeligheder, og særligt Skuldelev 5, er bemærkelsesværdig. På denne særrundvisning kommer I til at høre om, hvorfor Skuldelev 5 er så speciel, og om rekonstruktionen af Skuldelev 5, som i øjeblikket er ved at blive bygget på Værftet.

• Sejlads på fjorden
    På sejladsen vil I opleve, hvordan det var at være viking til søs. Du og den øvrige besætning ombord deltager aktivt ombord med at ro, sætte sejl og udføre andet 'sømandsarbejde'.

» Tilmelding til familiedagen, herunder sejlads, er nødvendig, da der er et begrænset antal pladser til sejladsen.

Praktisk om Familiedagen

Arrangementet er gratis for medlemmer og familie. Medlemskabet giver mulighed for at tilmelde én ledsager og op til 2 børn.
Er der flere familiemedlemmer, der vil tage del i en familiedag, fuld af historie, spænding og aktivitet? Frygt ej! Det vil være muligt at melde sig ind i Venneforeningen til og med selve dagen, og dermed få gratis adgang til familiedagen - så spred budskabet til alle, der kunne have lyst til at deltage.

Der vil desuden være 10 % rabat i Cafe Knarr for medlemmer af Venneforeningen

Vær opmærk om på, at medlemskort skal vises sammen med billetten.

HUSK! Tilmelding til både familiedag og sejlads er nødvendig, da der er et begrænset antal pladser til sejladsen.

Program for foredrag i efteråret 2023

Efterårets foredragsprogram bliver rigtig spændende, så husk at skrive datoer i kalenderen, så I ikke går glip af de spændende oplæg.

Torsdag d. 7. september klokken 19.30:
Esben Jessen kommer og fortæller om sejladsen som var en del af den spændende tv-serie "Togtet", hvor Esben var skipper på skibet.
Esben vil også fortælle om sine mange år som skipper og meget mere.

Torsdag d. 9. november klokken 19.30:
Trine Louise Borake, museumsinspektør og PhD, Vestsjællands Museum kommer og fortæller om magt og samfund på Sjælland i germansk jernalder og vikingetid.

Torsdag d. 30. november klokken 19.30:
Michael Lerche Nielsen, lektor på Københavns Universitet, vil fortælle om den sene runetradition fx i Älvdal og på Gotland.

Mere om de enkelte foredrag følger i de næste Medlemsnyt.

Thomas Maarup
Formand for foreningen Vikingeskibsmuseets Venner

Mail: thomas@maarup.dk

Spørgsmål til medlemsadministrationen kan rettes til venneforening(at)vikingeskibsmuseet.dk.

Opstår der udfordringer ifbm. tilmelding kan henvendelser rettet til sdh(at)vikingeskibsmuseet.dk