Juleklokke-nostalgi i Vikingeskibshallen

Roskilde juleklokke i Vikingeskibshallen
Udgivet 11/12-2020

En betænksom Roskildeborger har foræret en gammel Roskilde juleklokke til Vikingeskibsmuseet.

Juleklokken blev tegnet af den lokale kunstner Jørgen Brendekilde i 1968. Motivet forestiller to nisser i et vikingeskib og er tegnet på en sådan måde, at det symboliserer domkirken. Nissehuerne symboliserer tvillingetårnene, mens stævnen på skibet symboliserer Margrethespiret.

Men mon ikke kunstneren også har fundet inspiration til motivet i de 5 vikingeskibe fra Skuldelev, der blev udgravet i 1962, og at Vikingeskibsmuseet slog dørene op i 1969.

Det er ren nostalgi for Roskildensere, der kan huske at Juleklokken hang i bybilledet til jul fra 1968-1979. De hang primært i Algade og Skomagergade.

Nu hænger en af dem i Vikingeskibshallen og minder os om dengang, da drenge gik i knickers og kiggede efter elektrisk tog og små piger med fletninger drømte om den røde dukkevogn.

Rigtig glædelig jul til alle.