Kom til medlemsdag med maritime aktiviteter

Venneforeningsdagen byder blandt andet på familierundvisninger med fuld fart på. Foto: Werner Karrasch
Udgivet 01/05-2024

Måske har du gået og leget med tanken om at melde dig ind i foreningen Vikingeskibsmuseets Venner? Hvis du har, så må man sige, at det er det helt rigtige tidspunkt at gøre det nu.

Venneforeningsdag med maritime aktiviteter og sejlads i museets træbåde

Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner arrangerer en lang række spændende foredrag for medlemmerne. Men foreningen ønsker at tilbyde museumoplevelser for både børn og voksne.

Sidste år blev idéen til virkelighed med en helt særlig Venneforeningsdag på museet, hvor medlemmerne inviterede børn og børnebørn til en aktiv museumsdag med noget for alle aldre.

Det blev så stor en succes, at foreningen har valgt at planlægge to Venneforeningsdage i år. En i oktober, og en allerede søndag den 26. maj.

Sejladser, familierundvisninger og indsigt i ’Vikingeskibets Hemmeligheder’

Vikingeskibsmuseets formidlingsteam har hjulpet med at sammensætte programmet for foreningsdagen, så man kommer hele museet rundt – og endda også kan komme en tur ud på fjorden i de nordiske træbåde.

Sejladserne på Roskilde Fjord suppleres af familierundvisninger om vikingernes togter, maritime aktiviteter på museumsøen og en spændende tur ombord i langskibet Havhingsten.
Medlemmerne kan også komme med på en særrundvisning, hvor deltagerne hører om det vikingeskib, som lige nu bygges på bådeværftet og indblik i ’Vikingeskibets Hemmeligheder’.

Sejladser og aktiviteter er gratis for medlemmer – og familien!

Alle aktiviteter – også sejladser - er gratis for Venneforeningens medlemmer, der alle kan invitere en voksen ledsager og op til to børn under 18 år gratis med til Venneforeningsdag på museet.

Aktiviteter på Venneforeningsdagen 26. maj, kl.10.30 - 15.30:

Sejlads i museets traditionelle, nordiske både

På sejladsen vil I opleve, hvordan det var at være viking til søs. Du og den øvrige besætning deltager aktivt ombord med at ro, sætte sejl og udføre andet 'sømandsarbejde'.

Udendørs familierundvisning om vikingernes togter:
Tag hele familien med på en fantasifuld rundvisning i børnehøjde, hvor alle inddrages i den spændende fortælling om vikingernes lange rejser og livet til søs for 1000 år siden.
I får masser af viden om vikingernes togter og skibe - og måske også sved på panden!

Gå ombord i langskibet Havhingsten:
Sæt jer til rette i det 30 meter lange vikingeskib Havhingsten, der er en rekonstruktion af et krigsskib fra vikingetiden. På Familiedagen tager vi jer med tilbage til langskibenes storhedstid.

Vikingeskibets Hemmeligheder (mest til voksne):
I Vikingeskibshallen er de umistelige vikingeskibe udstillet. De står majestætisk som sorte silhuetter mod fjordens lysende vand. Det er et majestætisk syn, som mange kan genkalde sig. Men de færreste ved, at skibene gemmer på et utal af ufortalte hemmeligheder. Også det lille krigsskib, Skuldelev 5 er bemærkelsesværdigt. På Venneforeningsdagen bliver I inviteret med på en særrundvisning, der tager jer med på en rejse ind i skibets mange hemmelige detaljer og spor, der måske kan afsløre skibets dramatiske fortid.

Praktisk om Venneforeningsdagen 26. maj:
Arrangementet er gratis for medlemmer af Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner.
Hvert medlem kan invitere en voksen ledsager og op til 2 børn.
Det er muligt at melde sig ind i Venneforeningen nu, og få gratis adgang til venneforeningsdagen.

Tryk her for at blive medlem af venneforeningen

Tilmelding til Venneforeningsdagen, herunder til sejladserne, er nødvendig, da der kan være rift om pladserne på sejladserne.

Det er også muligt at købe billet på selve dage i billetsalget, dog er der ingen garanti for, at der er plads på sejladserne.

Tryk her for tilmelding til Venneforeningsdagen senest 20. maj

Der er 10 % rabat i Cafe Knarr for medlemmer på Venneforeningsdagen.

Om Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner
Vikingeskibsmuseets Venner arrangerer foredragsrækker om alt fra kvinder i jernalderen, det nyeste forskning inden for runeskrifter og arkæologiske fund fra vikingetiden og Venneforeningsdagene, som i år ligger søndag den 26. maj og igen til oktober.

Medlemskab i foreningen Vikingeskibsmuseets Venner giver:
Fri adgang til Vikingeskibsmuseet inkl. en voksen ledsager
Fri adgang til foredrag og andre aktiviteter arrangeret af foreningen
Mulighed for at købe Vikingeskibsmuseets egne publikationer og varer fra museumsbutikken med en fordelagtig rabat

Medlemskontingentet: 350 DKK årligt.
For medlemmer af Vikingeskibsmuseets bådelaug er kontingentet 125 kr.
Foreningen ’Vikingeskibsmuseets Venner’ blev stiftet den 26. november 1990 af en kreds af historisk interesserede med det formål at støtte Vikingeskibsmuseets arbejde og udvikling. Foreningen er repræsenteret i museets bestyrelse, men er organiseret som en forening uafhængig af denne.