Maritime netværk og urbanisering

Fra 11. – 12. april er Vikingeskibsmuseet vært for den internationale forskningskonference Maritime Networks and Urbanism in the Early Medieval World.
Udgivet 06/03-2013

Den 11. – 12. april er Vikingeskibsmuseet vært for international forskningskonference.

Den internationale forskningskonference 'Maritime Networks and Urbanism in the Early Medieval World' afholdes på Vikingeskibsmuseet den 11. - 12. april. Konferencen gennemføres i samarbejde med forskningsprojektet ENTREPOT på Aarhus Universitet og University of York. Programmet fokuserer på to nøglebegreber, urbaniseringen og maritime netværk i den tidlige middelalder.

Konferencens første dag tager udgangspunkt i det videnskabelige begreb netværksurbanisering, network urbanism, der blev fremsat af Paul M. Hohenberg & Lynn Hollen Lees i bogen The Making of Urban Europe 1000-1994 fra 1996. På anden dag ligger hovedvægten på maritime netværk i vikingetiden set i et globalt perspektiv.
Denne diskussion skal bidrage til forberedelsen af Vikingeskibsmuseets kommende særudstilling om Verden i vikingetiden, der sammenligner maritime handelsnetværk omkring Det indiske Ocean, Afrikas østkyst og de nord- og sydeuropæiske farvande.

» <link http: projekter.au.dk en entrepot maritimenetworks external-link-new-window external link in new>Mere information, program og tilmelding på Aarhus Universitets hjemmeside...

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen