MedlemsNyt 3/2024 for foreningen 'Vikingeskibsmuseets Venner'

Udgivet 29/04-2024

HUSK foredraget om jernalderens kvinder den 2. maj 2024 kl. 19:30. Dørene åbnes kl. 19.00.

Foredrag: Jernalderens kvinder, køn, magt og identiteter

Foredraget holdes af Katrine Balsgaard Juul, ph.d. i forhistorisk arkæologi og ekspert i jernalderens kvinder, køn, magt og identiteter.

I jernalderens grave fungerer gravgaverne som symboler for afdødes køns- og identitetsroller. Dermed fortæller gravgaverne også om det samfund og den kultur, som afdøde har været en del af.

Men hvad kan den nyeste forskning egentlig fortælle os om jernalderens kvinder, køn, magt og identiteter? Var magt delt mellem kvinder og mænd? Og hvordan genfinder vi sporene efter netop magt?

Foredraget om jernalderens kvinder er en tankevækkende tids og opdagelsesrejse gennem århundreders dansk arkæologi.

Det udfordrer traditionelle opfattelser af kvinder, køn, magt og identiteter i jernalderen. Foredraget formidler akademisk viden på en letfordøjelig og tilgængelig måde med et glimt i øjet og skarpt fokus på at gøre kvinde(for)historien synlig fra arkæologiens barndom til i dag.

Foredraget foregår torsdag den 2. maj kl. 19:30 i Vikingeskibshallen. Dørene åbnes kl. 19.00.

Fakta om Venneforeningens foredrag

Sted: Vikingeskibshallen
Dato: Torsdag den 2. maj 2024
Tid: kl. 19.30
Pris for medlemmer + en ledsager: gratis
Pris for ikke-medlemmer: 50 kr.