MedlemsNyt 9/2021- Foredrag d. 28. oktober aflyst

Havhingsten ved sin bro i inderhavnen
Havhingsten ved sin bro i efterårsferien 2020, hvor vejret var væsentligt bedre end i år.
Udgivet 21/10-2021

Kære medlemmer

Undertiden går det ikke, som man planlægger. Det er rigtig ærgerligt. Sådan har vi det i foreningsbestyrelsen netop nu.

Foredraget den 28. oktober om ”DNA-revolutionen – Et nyt syn på forhistorien og vikingerne” kan desværre ikke afholdes som planlagt.

Vi har i bestyrelsen glædet os rigtig meget til at præsentere de nye spændende forskningsresultater om vikingernes gener og udseende for vore medlemmer. Vor foredragsholder professor, dr. phil. Kristian Kristiansen, Gøteborg Universitet, som også er formand for Sagnlandet Lejre, har imidlertid gennemgået en operation, som lige nu forhindrer ham i at besøge os og afsløre, om vikingerne var høje, lyshårede mennesker med blå øjne, som vist er en ret udbredt opfattelse.

Bestyrelsen håber på medlemmernes forståelse, og vi satser selvfølgelig på at gennemføre foredragsarrangementet på et senere tidspunkt.

”Vikingerne åd og drak Julen væk – Isotopanalyser er en gave for koststudier”

Det er titlen på foreningens næste foredrag - torsdag den 18. november, kl. 19.30. Her får vi besøg af forsker i isotoparkæologi ph.d. Marie Kanstrup fra Århus Universitet.

Vi vil i et MedlemsNyt i begyndelsen af november fortælle mere om, hvad vi kan glæde os til.

Foreningens tidligere foredrag kan opleves på nettet

Som bekendt optages flere af foreningens foredrag ”på film” og lægges på nettet, så man hjemme kan se eller gense foredragene.

Det seneste foredrag i foreningen den 7. oktober handlede om 'Til søs med Islændingesagaerne', hvor lektor Annette Lassen fra Institut for Nordiske studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet berettede levende for omkring 80 af foreningens medlemmer.

Foreningen er netop nu ved at få lagt dette foredrag ud på foreningens hjemmeside.

Hjælp med at skaffe foreningen flere medlemmer

Som bekendt er det rigtig vigtigt, at 'Vikingeskibsmuseets Venner' har så mange kræfter som muligt i vor løbende støtte til Vikingeskibsmuseet, som jo også er økonomiske donationer af medlemmernes kontingenter til konkrete projekter på Vikingeskibsmuseet. Jo flere kontingentmidler, jo større støtte til museet.

Fortæl derfor venner og bekendte om foreningen og medlemsfordelene med gratis adgang for 2 personer til museet, foreningens foredrag og om rabatmulighederne i museumsbutikken.

Fortæl også om foreningens særlige 'velkomst tilbud' til nye medlemmer i øjeblikket:

• Når nye medlemmer melder sig ind i foreningen fra uge 42 og indtil 1. april, vil det normale kontingent på 310 kr. gælde helt til 31. marts 2023.
  • Nye medlemmer, der indmelder sig inden årets udgang, kan herudover også vælge en af foreningens 4 gavebøger, så langt oplaget rækker.

Støt også Vikingeskibsmuseet direkte ved at besøge museumsbutikken og Café Knarr

Vikingeskibsmuseet har i øjeblikket meget store økonomiske udfordringer som følge af corona-nedlukningerne. Der har været et meget stort fald i besøgende og dermed i museets indtægter.

Vi kan som venner af museet helt konkret støtte op om museet i denne vanskelige situation ved at besøge museet, gøre kvalitetsindkøb i den velassorterede museumsbutik og ved at spise en frokost eller drikke en kop kaffe i Café Knarr, som altid har spændende nyt at byde på.

Bestyrelsen håber, at vore medlemmer vil lægge vejen forbi Vikingeskibsmuseet.

Venlig hilsen

Ole Christiansen