MedlemsNyt særudgave: Kom til festdag for dig og din familie på Vikingeskibsmuseet

Udgivet 06/09-2023

Grib chancen for at opleve det allerbedste Vikingeskibsmuseet har at byde på - helt gratis! Søndag den 10. september afholdes en fantastisk familiedag, særligt tilrettelagt for dig og din familie.

Tag din familie eller venner med til en unik familiedag, med historiske oplevelser, både til vands og til lands. Familiedagen er en unik mulighed for at vise din familie, hvorfor du er medlem af Vikingeskibsmuseets Venner. Dagen vil være pakket med de allerbedste oplevelser museet har at byde på, og programmet er særlig tilrettelagt til dig og din familie!

Det medrivende, lærerige og underholdende program indeholder noget for alle aldersgrupper; Aktiviteter, rundvisninger og sejladser - kun for Venneforeningens medlemmer.

Gratis sejlads og aktiviteter på Venneforeningens Familiedag

På Familiedagen kan du og din familie komme gratis ud og sejle, med en af Vikingeskibsmuseets traditionelle nordiske både. På sejladsen prøver I kræfter med at ro og sætte sejl. Det er en helt fantastisk oplevelse at mærke, når vinden tager fat i det smukke sejl og båden glider ubesværet gennem det salte fjordvand. En oplevelse, der trækker tråde tilbage til vikingetiden.

Vejrudsigten lover høj sol fra en skyfri himmel og let vind - perfekt vejr til en sejltur på Roskilde Fjord!

Vi håber, at alle der har lyst, får prøvet kræfter med at ro og sætte sejl i en af museets både. Sejladsen er gratis for medlemmer (med én voksen ledsager og op til 2 børn), der er dog et begrænset antal pladser til børn, der skal være mindst 4 år for at deltage i sejlads.

» Tilmelding til Familiedagen og til sejlads er nødvendig. Du kan tilmelde dig lige her...

Program for familiedagen, 10. september kl. 10 – 17:

• Udendørs familieomvisninger
    Den nordiske gud, Tyr, har mistet sit mod og har brug for hjælp til at finde det igen. Ta’ hele familien med på den spændende mission, hvor I sammen skal løse en række opgaver, der kræver både kløgt, mod og samarbejde.

• Krig i vikingetiden
    Sæt jer til rette i det 30 meter lange vikingeskib Havhingsten, lyt til skibets og vandets lyde og fornem hvordan skibet vugges i takt med vandets bevægelser. Havhingsten er en rekonstruktion af et krigsskib fra vikingetiden, og på Familiedagen tager vi jer med tilbage til Havhingstens storhedstid, og ser nærmere på, hvilke våben vikingerne havde med sig, på togter ud i verden.

• Særrundvisninger (mest til voksne)
    I Vikingeskibshallen er de 5 Skuldelev skibe udstillet, med deres forhenværende hjem - Roskilde Fjord- som bagtæppe. De smukke - men tavse skibe - gemmer på hemmeligheder, og særligt Skuldelev 5, er bemærkelsesværdig. På denne særrundvisning kommer I til at høre om, hvorfor Skuldelev 5 er så speciel, og om rekonstruktionen af Skuldelev 5, som i øjeblikket er ved at blive bygget på Værftet.

• Sejlads på fjorden
    På sejladsen vil I opleve, hvordan det var at være viking til søs. Du og den øvrige besætning deltager aktivt ombord med at ro, sætte sejl og udføre andet 'sømandsarbejde'.

Praktisk om Familiedagen
Arrangementet er gratis for medlemmer og familie. Medlemskabet giver mulighed for at tilmelde en ledsager og op til 2 børn, og kræver tilmelding.

» Tilmeld dig Familiedagen og sejlads her...

Er der flere familiemedlemmer, der vil tage del i en familiedag, fuld af historie, spænding og aktivitet? Frygt ej! Det vil være muligt at melde sig ind i Venneforeningen til og med selve dagen, og dermed få gratis adgang til familiedagen - så spred budskabet til alle, der kunne have lyst til at deltage.

» Man kan melde sig ind online. Når man har meldt dig ind, vil man modtage et link til tilmelding til familiedagen.

Der vil desuden være 10 % rabat i Cafe Knarr for medlemmer af Venneforeningen

Vær opmærksom på, at medlemskort skal vises sammen med billetten.