Påskeferie på Vikingeskibsmuseet

Udgivet 30/03-2017

Fra den 8. - 17. april kan du være med til at forme en foranderlig sandtegning, gå med på familieomvisning og se vikingeskibene komme i vandet.

Kunstner og designer Helle Hove har i samarbejde med Vikingemuseet skabt en publikumsinddragende installation, der både sætter fokus på det legende og undersøgende – og på det midlertidige og foranderlige – på nuet og det, der var før og det, der kommer efter.
Besøgende kan hele Påskeferien tegne foranderlige og flygtige sandtegninger i de stemningsfyldte omgivelser blandt originale vikingeskibe med fjorden som evigt skiftende bagtæppe.

Tegn sammen med kunstneren

Installationen er åben for publikum alle dage i Påskeferien, 8. – 17. april, i hele museets åbningstid fra 10 – 17.
Som en særlig ferieaktivitet kan publikum tegne sammen med kunstneren alle dage fra mandag den 10. til fredag den 14. april. Kunstneren inviterer både børn og voksne til at deltage og kaste sig ud i sandtegninger - måske inspireret af vikingernes slyngende ornamentik eller skibenes linjer.

Omvisninger i Påskeferien

Hele familien inddrages i fortællingen om vikingerne og bliver en del af historien om vikingernes togter og handelsrejser på de særlige familieomvisninger, hvor der er sat fokus på vikingernes skibe og de lange rejser til fjerne egen. Omvisningerne er på dansk og starter Kl. 11.30 og kl. 13.00.

Har du besøg fra udlandet? Vi tilbyder gratis omvisninger på engelsk dagligt kl. 15 fra den 8. - 17. april. Et besøg på Vikingeskibsmuseet vækker altid begejstring, når udenlandske gæster skal opleve dansk historie - og i Roskilde kan du kombinere besøget med en tur i Domkirken, der er UNESCO Verdensarv.

Bådesamlingen søsættes

Foråret starter den 8. april!
Det er en særlig dag, når Vikingeskibsmuseet rekonstruktioner af vikingeskibe og andre Nordiske træbåde kommer i vandet efter en lang vinter på land. Det er frivillige fra museets bådelaug, der ved fælles hjælp - og rå muskelkraft - søsætter vikingeskibene.
Det er en oplevelse for livet at se skibene blive søsat og opleve de nytjærede, velduftende skibe blive rigget til med metervis af tungt tovværk og ballastet med tonsvis af sten.

Påskeferie på Vikingeskibsmuseet 2017 - program:
Dagligt fra lørdag den 8. til mandag den 17. april kl. 10.00-17.00:

Sandtegninger: Installationen og workshoppen er åben.
Familieomvisning: Kl. 11.30 & 13.00 (dansk)
Omvisning på engelsk: Kl. 15.00

Tegn sammen med kunstneren Helle Hove:
Mandag d. 10. - fredag d. 14. april: kl. 11.00-12.30 og 14.30-16.00

Der er gratis adgang til omvisningerne og workshoppen, når museumsentréen er betalt.
Reservation ikke nødvendig – mød op og vær med.

Entré: Voksne 130 kr. Gratis entré under 18 år.
Hvor: Vikingeskibsmuseet, Vindeboder 12, 4000 Roskilde

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard