Regentparrets fond støtter udgivelse fra museets forlag

Lynæs 1 - et stort nordisk fragtskib på 25 meters længde, tegnet af Morten Gøthche.
Udgivet 19/01-2011

Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond har bevilget 30.000 kroner til støtte for forskningspublikationen "Large Cargo Ships in Danish Waters 1000-1250".

Vikingeskibsmuseets forlagsvirksomhed har modtaget en bevilling på 30.000 danske kroner. Pengene skal bruges til udgivelse af et nyt bind i den internationale serie "Ships and Boats of the North".

Med udgangspunkt i de arkæologiske fund af store lastskibe, der sejlede i danske farvende i perioden 1000 til 1250, undersøger bogen fænomenet handelssøfart. Der er forholdsvis få skriftlige kilder fra denne epoke, så her giver disse skibsfund stor og ny viden om  professionel dansk handelssøfart før hansetiden, som blev domineret af tyske handelsmænd.

Bogen kommer langt omkring emnet og beskriver i detaljer især fire interessante skibsfund:

• Eltangskibet
  • Lynæsskibene
  • Karschauskibet
  • Haderslevskibet

Desuden analyseres 18 fund af lastskibe fra perioden i forhold til skibskonstruktioner, byggetradition, lasteevne og kulturel kontekst.

Bogens hovedforfatter er arkæolog og ph.d. Anton Englert, som til dagligt arbejder som museumsinspektør i Vikingeskibsmuseets Forskningsafdeling. Anton Englert har ansvar for udgivelsen af museets videnskablige publikationer. I bogen findesa desuden bidrag af Ole Crumlin-Pedersen, Aoife Daly, Tinna Damgård-Sørensen, C. Jahnke, M. R. Kristiansen, H. J. Kühn, O. Magnus, S. Möller-Wiering & O. Nakoinz.

"Jeg er meget taknemmelig for bevillingen", fortæller Anton Englert. "Den bidrager væsentligt til udgivelsen og det er nu tredje gang i træk at regentparrets fond yder støtte til Vikingeskibsmuseets publikationer. Det er dejligt at se, hvordan den maritime arkæologi fortsat møder Kongehusets opmærksomhed".

Bogen  er planlagt til udgivelse i slutningen af 2011

Oprettet af Preben Rather Sørensen