Rundvisninger om vikingernes skibe

Rundvisninger om vikingernes skibe - Der er altid en spændende rundvisning på programmet, når du besøger Vikingeskibsmuseet.
Udgivet 27/05-2023

Der er altid en spændende rundvisning på programmet, når du besøger Vikingeskibsmuseet. De fem vikingeskibe har afsløret meget nyt om vikingernes bådebygning og sejladskundskaber. Gennem de skiftende, tematiserede rundvisninger får I indblik i museets viden og erfaringer.

For 1000 år siden sejlede vikingerne langs Europas kyster, op ad floder og over det åbne hav i deres imponerende skibe.

Kun nogle ganske få af de berømmede vikingeskibe er bevaret til i dag. På Vikingeskibsmuseet udstilles de fem vikingeskibe, der blev fundet og udgravet i Roskilde Fjord.

De fem Skuldelevskibe varierer i størrelse, udseede og form, og deres forskelligheder afslører hemmeligheder om vikingeskibenes brug for 1000 år siden.
Tilsammen danner de fem umistelige skibe mangfoldige indblik i vikingetidens maritime verden, hvor skibene gjorde det muligt at handle med varer fra fjerne egne, sikrede landets forsvar og krigsfærd - og gav fortidens mennesker mulighed for at søge ud i verden og udforske nye horisonter.

Rundvisninger 27. maj - 23. juni

11.00: Rundvisning i Vikingeskibshallen (Engelsk, 50 min.)
13.00: Rundvisning i Vikingeskibshallen. (Dansk i weekender og engelsk på hverdage, 50 min.)
14.30: Rundvisning på Bådeværftet (Engelsk, 50 min.)

Vil du vide mere om vikingernes skibe?

Hver dag, året rundt, tilbyder vi rundvisninger om vikingernes skibe, hvor museets dygtige formidlere fortæller indlevende og medrivende om de skibe, der for 1000 år siden grundlagde de skandinaviske riger. Uden skibe, ingen vikingetid!

Program for daglige rundvisninger 2023:

» Klik her og se programmet for alle årets rundvisninger.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen