Runeskrifter - En poetisk fortællende koncertopførelse

Rune T. Kiddes
Udgivet 30/10-2022

Søndag den 30. oktober 2022 kl. 14, kan man opleve Rune T. Kiddes digte og fortællinger - bl.a. ’Blå himmelhunds morgen’, ’Kejser og kæltring’ og ’Svalegang i Tjørnegade’ - smelte sammen med nykomponeret musik af komponist og dirigent Jakob Høgsbro.

Koncerten foregår på Vikingeskibsmuseet, og er en hyldest til Rune T. Kiddes tekster.

Humor og skarp iagttagelsesevne

Når Rune T. Kidde blev så folkekær, skyldes det blandt andet hans helt eminente evne til at fortælle, hans rablende gale humor, hans skarpe og fine iagttagelsesevne og hans evne til at vende alting på hovedet og lade kendte ting få en ny mening.

Rune T. Kidde er mest kendt for sin humoristiske genfortælling af eventyr i ’Den lilla Møghætte og Pulven’, ’De tre bukke fra Brugsen’ eller ’H.C. Anderledes’. Rune T. Kidde var imidlertid meget mere end det, og blev den multikunstner, han ønskede at blive – én der ikke kunne sættes i bås.

Samarbejde med komponist og dirigent

I årene inden Rune T. Kiddes død nåede musiker, komponist og dirigent Jakob Høgsbro og Rune T. Kidde at opbygge et nært samarbejde, og Høgsbro har sat musik til nogle af Kiddes mere poetiske værker. Til hans ære hedder dette samlede værk "Runeskrifter".

Musik og skuespil

Værket opføres af Tritonus i samarbejde med skuespiller Jesper Asholt og en strygekvintet af musikere fra DR Symfoniorkestret.

Der er gratis adgang; man skal blot betale entré til museet.
Koncerten er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden og Dansk Kapelmesterforening.

FAKTA:
Hvornår: Søndag 30. oktober 2022