Skibe, krig og kongemagt i efterårsferien

Ta' med på krigstogt i efterårsferien, når Vikingeskibsmuseet har familierundvisninger.
Ta' med på krigstogt i efterårsferien, når vi har familierundvisninger.
Udgivet 08/10-2021

I efterårsferien sætter vi spot på ’skibe, krig og kongemagt’ med et spændende program af museumsoplevelser for hele familien.

I kan deltage i aktiviteter udenfor i 'krigerlejren' og på bådeværftet, hvor vi bygger et vikingeskib - og indenfor i den smukke Vikingeskibshal ved de 1000 år gamle, originale vikingeskibe.

Skibe har gennem hele historien dannet grundlag for magt – ofte gennem krigs- og erobringstogter.
Særligt berømte - eller berygtede - er vikingeskibene, der bandt de nordiske lande sammen og dannede grundlaget for vikingernes togter for omkring 1000 år siden.

På Vikingeskibsmuseet fortæller vi historien om vikingeskibenes betydning for, hvordan vores verden ser ud i dag.

Kom til Vikingeskibsmuseet i efterårsferien og få en aktiv dag med masser af viden om, hvordan vikingerne ændrede verden med deres skibe.

Tør I besøge krigerlejren?

I efterårsferien kan I besøge krigerlejren. Her kan I gå ombord i langskibet 'Havhingsten fra Glendalough'. Havhingsten er verdens længste rekonstruktion af et vikingeskib - hele 30 meter langt - og, når I er ombord kan I rigtig fornemme, hvordan det var at være på togt med langskibene.

I krigerlejren kan I træne jeres evner med sværd og skjold i kamparenaen - og måske endda udfordre hinanden til en drabelig kamp.

Vikingelege

Hvem mon er familiens sejeste og skrappeste viking? Det kan I finde ud af, når I dyster mod hinanden i de gamle vikingelege.
I vikingetiden var 'vikingelege' ikke bare for sjov. Legene udvikler nemlig de evner, man skal bruge som kriger og derfor blev legene også brugt til at holde krigerne i form mellem togterne.

I krigerlejren dufter der også af nybragt brød, for ingen kriger kan klare sig uden mad.
Sammen kan I bage fladbrød over åben ild - de smager skønt efter en lang dag med leg og træning.

Vil du opleve krigerliv og lære om vikingernes togter, så kom til efterårsferie på Vikingeskibsmuseet.

Se et vikingeskib blive til

Skibene er essensen af vikingetiden. Med dem blev de skandinaviske lande store og betydningsfulde.
Men vikingeskibene blev ikke alene brugt til krigstogter. I vikingetiden kom de første byer til, og handelsskibene bragte kostbare varer frem til handelspladserne.

På bådeværftet er bådebyggerne ved at lægge sidste hånd på en ny rekonstruktion af et handelsskib fra Vikingetiden.
På Vikingeskibsmuseet kan I nemlig både se de rigtige vikingeskibe, som sejlede for 1000 år siden og så gå ud på værftspladsen og opleve, hvordan skibene blev bygget med håndkraft og økser.

I kan også konstrurere jeres egne både i 'byg-båd' værkstedet og teste, hvor gode bådebyggere I selv er.

Er du vikingeekspert? Få svaret i den udendørs skattejagt

På Vikingeskibsmuseets store udendørsområde har vi lavet en skattejagt. Se om du kan løse opgaverne og finde svaret. Kan du det, får du et diplom på, at du er vikingeekspert og en særlig gave.

Inde i Vikingeskibshallen kan I også løse gåder - her skal I bruge jeres mobiltelefon for at løse MuseumsMysteriet og stoppe den snedige tyv, der vil stjæle noget værdifuldt fra Vikingeskibsmuseet.

Hør historien

Hvis I vil vide mere om vikingerne og deres skibe, så skal I prøve museets Audioguide. Her fortæller vi fantastiske historier om, hvad vikinger brugte skibene til. Hør blandt andet om skibsdrengen fra det nordlige Norge, der for første gang kommer til den store handelsby 'Hedeby', der ligger på grænsen mellem Danernes rige og kejserens mod syd. Han har aldrig i sit liv set så mange mennesker eller huse samlet på et sted - eller i det hele taget!

I kan også høre om drengen, der bliver kriger, eller prinsessen, der sejler med langskibet til et fremmed land for at blive dronning i et fjernt vikingerige.