Skoleelever overtog formidlingen på Vikingeskibsmuseet

Udgivet 03/03-2020

Den 20. februar tog 45 folkeskoleelever fra 4. og 5. klasse fra Skolen på Grundtvigsvej deres hjemmelavede formidlerkapper på og gik ud og mødte museumsgæsterne for at fortælle alt, hvad de vidste om vikingerne. Med selvgjorte vikingeskrin, brochurer, runesmykker og kapper var de grundigt forberedte og parate til at fortælle om vikingetiden til museets gæster - på både dansk og engelsk!

Formidlings-flash-mob’en var skolens egen idé, og Vikingeskibsmuseet greb med kyshånd idéen om at lade skoleeleverne få mulighed for at teste al deres viden af på et live – og et måske musumsforvent – publikum:

”De to klasser fra Skolen på Grundtvigsvej har arbejdet med mange aspekter af vikingetiden gennem et intenst undervisningsforløb, hvor de har formået at inddrage mange forskellige fag i den samlede fortælling om vikingetiden. Eleverne har arbejdet med emnet i historie, dansk, engelsk, matematik, håndværk og design og kristendom i et fokuseret forløb, der også inkluderede et besøg på Vikingeskibsmuseet, hvor klasserne deltog i et af vores grundforløb”, fortæller Kathrine Noes Sørensen, leder af Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet, og fortsætter:

Fortællinger om vikingernes hverdagsliv, samfund og muligheder i livet

Forud for formidlings-flash-mob’en har eleverne været igennem et otte ugers forkuseret forløb, hvor de både i historie, dansk, matematik, handværk og design, billedkunst og kristendom har arbejdet med vikingetiden. I historie har de lært om samfund og socialstruktur og eleverne kunne både fortælle om trælle, bønder, håndværkere, høvdinger og stormænd og berette om faren ved barnefødsel og krigstogter. I kristendom har eleverne lært om nordisk mytologi og kunne fortælle museets gæster om de nordiske guder og kristendommens indførsel.
Ud fra denne viden havde eleverne hver især forberedt en vikinge-person hjemmefra, som var omdrejningspunkt for netop deres fortælling om vikingetiden og dermed var ikke én fortælling den samme. Fortællingerne reflekterede elevernes betragtninger om en fiktiv vikings livsgrundlag, erhverv, religion og muligheder i livet.

Et formål med læringen

Eleverne brugte to timer på at opsøge museeet gæster og dele deres historier om vikingetiden og flere af eleverne var lidt nervøse for at tage kontakt til de voksne museumsgæster. En af eleverne, Rumle, fortalte for eksemple til Fagbladet Folkeskolen:
"Første gang glemte jeg helt, hvad jeg skulle sige, så de fik bare en brochure. Allerede ved den næste kunne jeg huske det hele". Hans karakter hedder Njal og er høvding.

Trods nervøsiteten gik deres formidling rigtig godt og gæsterne var meget interesserede, ovenikøbet er eleverne glade for de tværfaglige forløb og synes at de lærer meget. Også deres lærer er begejstret for de tværfaglige forløb og muligheden for at formidle i Vikingeskibshallen:

"Det giver en fantastisk mulighed for, at børnene ser, at ting hænger sammen, og at den viden, man tilegner sig, skal bruges til noget. Det giver et formål med læringen", siger Jette Schrøder Rasmussen der er lærer for de to klasser.

Det var ikke kun museets gæster der var interreserede i formidlings-flash-mob'en, både DR Ultra og Fagbladet Folkeskolen dækkede begivenheden og interviewede børn og lærere.

» Læs Fagbladet Folkeskolens artikel her...

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen