Skriv julehilsner med runer

Vikingeskibsmuseet har lavet et helt særligt julekort, hvor du kan skrive dine julehilsener med vikingernes alfabet - runer.
Udgivet 01/12-2021

Dato: til (museets åbningstid)

Skriv julehilsner med runer

I juletiden besøgte man familie. Man medbragte mad og drikkevarer - så festen var en slags sammenskudsgilde. Og man overbragte hilsener fra familie og bekendte, der ikke kunne rejse med.
Derefter blev der drukket en skål 'til år og fred'. Sådan ønskede man hinanden et godt helbred, frugtbarhed og velstand i det kommende år.
På mange måder minder det om de jule- og nytårsønsker, vi også i dag sender til hinanden.

Og da julen også er en drilletid, kan du skrive alle dine julekort med runer, når du besøger Vikingeskibsmuseet - hver dag i hele december.
Julekortene har påtrykt runealfabetet, der fungerer som ’nøglen’ til at skrive kortet for afsenderen og for modtageren, når kortets julehilsener skal tydes.

Du får også et af de sjove julekort med, når du køber gaver i Museumsbutikken.

Jul på Vikingeskibsmuseet

Vi har lavet et spændende program med fortællinger og rundvisninger i alle adventsweekenderne og i dagene mellem jul og nytår.
Inviter familien med på Vikingeskibsmuseet og start en helt ny juletradition.

Fakta om juleaktiviteterne 2021:

Vikingeskibsmuseets åbningstider:
Alle dage kl. 10 - 16
Museet er lukket: 24., 25. og 31. december.

Entré:
Børn og unge under 18 år: Gratis adgang.
Voksne: 115,-
Familiebillet (2 voksne + børn under 18 år): 210,-

Aktiviteter alle åbningsdage i december kl. 10 - 16:
Klips et vikingeskib
Skriv julekort med runer

Program for adventsweekender og juledagene:
Kl. 11.00: Rundvisning på dansk
kl. 13.00: Fortællinger fra den nordiske mytologi - Thors brudefærd
kl. 14.00: Rundvisning på engelsk

Datoer:
4.-5. december + 11.-12. december + 18.-19. december samt 26. – 30. december.

Hvor:
Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Vindeboder 12, 4000 Roskilde