Stillingsopslag: Undervisnings- og udviklingsansvarlig (barselsvikariat)

Undervisningsforløb for grundskoleelever i Vikingeskibshallen
Udgivet 22/01-2021

Skoletjenesten og Vikingeskibsmuseet i Roskilde søger en undervisnings- og udviklingsansvarlig, der kan varetage det pædagogiske udviklingsarbejde og de daglige undervisningsaktiviteter for dagtilbud, grundskolen og ungdomsuddannelserne på Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Stillingen er et barselsvikariat på 25 timer om ugen fra den 1. april til 31. oktober 2021 med mulighed for forlængelse.

Omdrejningspunktet i undervisningen på Vikingeskibsmuseet er vikingerne og deres skibe – og hvordan de ændrede verden. Helt konkret betyder det, at vi tager udgangspunkt i de oprindelige vikingeskibe og arbejdet med at rekonstruere dem på museets bådværft. Alle undervisningsforløb er på forhånd udviklet og tilrettelagt, så de understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til historien, hvor eleverne involveres gennem praktisk arbejde, og observationer danner grundlag for tilegnelse af faglige begreber og metoder.

Til at varetage undervisningen på Vikingeskibsmuseet er der – ud over barselsvikaren – en fastansat underviser og en række løstansatte undervisningsassistenter. Stillingen som undervisnings- og udviklingsansvarlig har derfor både fokus på sparring og supervision – og på praktisk koordinering af undervisernes arbejde. Derudover varetager den undervisningsansvarlige selv en del af undervisningen.

Som undervisnings- og udviklingsansvarlig er du ansat i Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer og indgår i samarbejdet med Skoletjenestens øvrige undervisnings- og udviklingsansvarlige og koordinatorer på tværs af museer og andre kulturinstitutioner.

I det daglige arbejde på Vikingeskibsmuseet er du placeret i Publikumsafdelingen, der varetager alle områder med direkte kontakt til museets gæster. Publikumschefen vil være din nærmeste daglige leder, mens de øvrige ansatte i afdelingen vil være dine nærmeste kollegaer i hverdagen.

Som undervisnings- og udviklingsansvarlig varetager du følgende opgaver:

• Sikrer en høj kvalitet i de daglige undervisningsaktiviteter bl.a. gennem løbende oplæring og supervision af Vikingeskibsmuseets undervisere
  • Planlægning og koordinering af undervisningen på museet, herunder vagtplanlægning
  • Kontakt til og koordinering med skoler og institutioner om undervisningens tilrettelæggelse
  • Enkelte, konkrete udviklingsopgaver, som defineres nærmere ud fra din profil og kompetencer
  • Samarbejde, sparring og koordinering med museets øvrige teams og afdelinger. Særligt med dine kolleger i Publikumsafdelingen
  • Bidrager til videnproduktion og videndeling i forlængelse af undervisnings- og udviklingsopgaverne på museet

Du indgår desuden i Skoletjenestens kollegiale og faglige netværk af undervisnings- og udviklingsansvarlige på tværs af institutioner som ZOO, Statens Museum for Kunst, Danmarks Designmuseum og Naturcenter Amager Strand, hvor du løbende får styrket dit videngrundlag og redskaber til pædagogisk udvikling i eksterne læringsmiljøer.

Den ideelle kandidat har følgende kompetencer:

• Stærke pædagogiske og didaktiske kompetencer og viden om historiefaget og/eller håndværksfag
  • Undervisningserfaring, gerne fra en kulturinstitution
  • Erfaring med pædagogisk udviklingsarbejde, herunder gerne dokumentation, evaluering og videndeling
  • Erfaring med planlægning og koordinering af aktiviteter, gerne på en kulturinstitution
  • Planlægger- og projektledergen
  • Erfaring med at udvikle og pleje netværk, herunder samarbejde med skoler og kommuner
  • Stærke samarbejdsevner

Om os

Skoletjenesten er et videncenter for eksterne læringsmiljøer, der er en aktiv ressource for kommuner og kulturinstitutioner og en uundværlig samarbejdspartner for andre nationale aktører.

Vi udvikler undervisning i eksterne læringsmiljøer, der giver børn og unge i dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser unikke muligheder for læring og dannelse.

Vi indsamler, systematiserer og dokumenterer viden og erfaringer fra eksterne læringsmiljøer og deler det med alle interesserede aktører i sektoren.

Vi initierer og understøtter netværk, der skaber videndeling på tværs af eksterne læringsmiljøer.

Vikingeskibsmuseet i Roskilde er Danmarks museum for skibe, søfart og bådebygningskultur i oldtid og middelalder. Den ældste del af museet, Vikingeskibshallen, åbnede i 1969. I 1997 blev museet udvidet med Museumsøen. Her ligger museets bådeværft, der bygger rekonstruktioner af vikingeskibe og traditionelle nordiske træbåde.

Museets undervisningsforløb giver viden om vikingetiden og afspejler museets metodiske tilgang til historien, hvor vi gennem eksperimentalarkæologien ønsker at udforske og blive klogere på perioden. I undervisningen lægger vi vægt på elevernes og lærernes aktive deltagelse gennem dialogbaseret undervisning, værksteder, hands-on-baserede refleksionsøvelser samt fysisk aktivitet f.eks. under vores sejladser.

Ansættelsesforhold

Stillingen som barselsvikar ønskes besat pr. 1. april 2021.

Ansættelsen er tidsbegrænset frem til den 31. oktober med mulighed for forlængelse.

Der er tale om en stilling på 25 timer/uge med ansættelse i Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen/Skoletjenesten. Arbejdsstedet er Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Løn og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til gældende overenskomst.

Ansøgningsfrist er onsdag den 10. februar 2021 og der kan KUN søges via dette link:

Der gennemføres ansættelsessamtaler i uge 7.

Ønsker du yderligere information om stillingen, så kontakt:

Publikumschef
Maiken Maigaard
Tel.: 51 20 70 14
Mail: mma(a)vikingeskibsmuseet.dk

Souschef i Skoletjenesten
Marie Damsgaard Andersen
Tlf.: 30 29 09 06

Se endvidere: www.skoletjenesten.dk og Skoletjenesten: Vikingeskibsmuseet i Roskilde