Vikingeskibet Skuldelev 6 er blevet 3D-scannet

Vikingeskibet Skuldelev 6 i Vikingeskibshallen. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Skuldelev 6 er en fiskerbåd fra den sene vikingetid, bygget ved Sognefjorden i Vestnorge. I løbet af uge 6 bliver vikingeskibet scannet digitalt.
Udgivet: 30/01-2025

3D scanningen af det lille fragtfartøj, Skuldelev 6, er nu færdig, og dermed er alle de fem vikingeskibe fra Roskilde fjord blevet foreviget digitalt. Scanningerne er en del af arbejdet med at flytte vikingeskibene i sikkerhed fra havets kræfter.

Projektet med at bygge et nyt Vikingeskibsmuseum er i fuld gang. 

Sideløbende arbejder museet med at forberede flytningen af de 1000 år gamle skibe, som om få år vil bevæge sig ud af Vikingeskibshallen, hvor de har været udstillet siden 1969.

Med scanningen af fiskerbåden fra den sene vikingetid, er alle fem skibe 3D-scannet, og så kan der blive taget hul på næste kapitel i sagaen. 

For nu skal smedene nemlig snart i gang. 

"Scanningerne vil blive brugt af et smedefirma, som så vil bygge stativer til hvert enkelt skib, så de kan blive flyttet som hele enheder. I næste uge er vi altså færdige med en vigtig del af processen med at flytte Skuldelev-skibene til et nyt museum i sikkerhed for havets kræfter og klimaforandringer,” fortæller Tom Nicolajsen, der er projektleder for flytningen af de fem Skuldelev-skibe.

Fakta om flytning af Skuldelev skibene

- Vikingeskibene skal ifølge den foreløbige tidsplan flyttes i stativer af stål til det nye museum i 2028

- I juni 2023 udførte Vikingeskibsmuseet et succesfuldt prøveløft af Skuldelev 6 ved denne metode

- I 2024 blev Skuldelev 3, Skuldelev 5, Skuldelev 2 og Skuldelev 1 scannet

- De digitale scanninger af skibene bliver foretaget af firmaet Zebicon

Vikingeskib løftet en meter op

I juni 2023 blev vikingeskibet Skuldelev 6 løftet 1 meter op i luften og sat forsigtigt tilbage på plads efter et årelangt forarbejde. 

Prøveløftet blev gennemført med arkæologer, konservatorer, teknikkere, kranspecialister og håndværkere til stede, for at sikre at vores fælles kulturarv blev håndteret korrekt af kyndige og erfarne hænder.

En foreløbig scanning af Skuldelev 6 dannede baggrund for konstruktionen af den stålramme, der blev monteret på skibets nuværende støtteben. Rammen sikrede, at skibet blev løftet uden vibrationer. Efter prøveløftet blev hele stålrammen demonteret igen og bliver nu opbevaret indtil skibet faktisk skal flyttes.

”Skibene har en utrolig stor betydning for det er jo enestående national kulturarv – ja, ikke bare i Danmark. Det er international kulturarv. Skibene her er forløbere for den klinkbyggede båd og den immaterielle kulturarv, som er udnævnt af UNESCO til umistelig kulturarv. Så det er utrolig vigtigt, at vi har de her skibe så velbevarede, som overhovedet muligt og det er en kæmpe udfordring, når vi skal bygge et nyt museum, at vi kan flytte skibene trygt og sikkert over i det nye museum – uden skibene, intet museum”, lyder det fra chef for museumsfaglig afdeling Jesper Sub Johnsen. 

Prøveløftet sikrede essentiel konkret og praktisk viden, der skal gøre det muligt at flytte alle de fem umistelige vikingeskibe fra Vikingeskibshallen til en ny udstillingsbygning.

Grundigt og forsigtigt scanningsarbejde 

Alle fem vikingeskibe er blevet scannet digitalt med samme teknik, men forarbejdet og scanningerne tager kortere tid ved Skuldelev 6, som er det mindste vikingeskib i hallen. 

"Som gæst vil man kunne se folkene fra scanningsfirmaet ligge under skibet og gå tæt langs skibssiderne med deres digitale udstyr. Scanneren skal også ind over skibets sider, så de indvendige dele kan blive scannet. Det er yderst professionelle, grundige og forsigtige fagfolk, som har scannet andre vigtige kulturgenstande," fortæller Tom.

Arbejdet kommer til at foregå i museets åbningstid, og selvom skibet bliver scannet, kan gæster sagtens se skibene og følge med i arbejdet.

Indfanger vikingeskibenes detaljer

Scanningsarbejdet udføres af firmaet Zebicon, der er førende i Danmark på området, og blandt andet også har scannet Jellingstenen.

Rundt om skibet lægges faste plader ud, så scanneren kan trilles på et stativ hele vejen rundt om skibet både indvendigt, under og udenpå. Lige så langsomt vil scanneren indfange alle detaljer i skibstømmerets overflade. 

Den scanner, som Zebicon bruger til opgaven, er en såkaldt 3D-light-scanner, der gør det muligt at opfange selv små og fine detaljer på skibet.

Scanningerne kan give ny viden til forskning

De digitale scanninger af Skuldelevskibene fra vikingetiden er ikke kun nødvendige i forhold til den kommende flytning til et nyt Vikingeskibsmuseum.

"3D-scanningerne bliver også en essentiel del af museets arbejde med at bevare vikingeskibene. Ved at skabe en digital kopi sikrer vi, at skibene forbliver en del af vores kulturarv. Scanningerne kan bruges til fremtidige restaureringer, forskning og give os et mere detaljeret udgangspunkt for nye rekonstruktioner af skibene fremadrettet," fortæller samlingsansvarlig på Vikingeskibsmuseet, Anne C. Sørensen.

Da skibene blev hentet op af Roskilde Fjord i 1962, fandtes der ikke 3D-scannere til at dokumentere skibsdelene. I årene 1962-1967 blev hver af Skuldelevskibenes enkelte dele derfor opmålt og aftegnet manuelt. Tegneren anbragte hver skibsdel under en glasplade med gennemsigtig folie henover og aftegnede alle linjer og detaljer i fuld størrelse.

"I dag er folietegningerne fra 1960’erne stadig den mest nøjagtige dokumentation, vi har af Skuldelevskibene for eftertiden. Derfor er scanningerne en rigtig god mulighed for at bevare vikingeskibene på en ny måde," forklarer Anne videre.