Vikingeskibsmuseets beredskab er i fuld gang

Frivillige samles på Vikingeskibsmuseet til morgen.
Udgivet 26/12-2016

Udgivet: 26. december 2016

50 ansatte og frivillige er mandag morgen mødt op for at sikre museets bygninger og de gamle vikingeskibe efter en melding fra DMI har varslet forhøjet vandstand i Roskilde fjord.

Beredskabsstatus 26. december kl. 11.00:
Klokken 8:00 mandag morgen mødtes Vikingeskibsmuseets beredskab til første briefing. De 50 fremmødte frivillige fra personale, bådelaug og venneforening har fordelt opgaverne imellem sig og er nu i gang med at fylde sandsække samt forstærke Vikingeskibshallens glasfacade med træplader og sikre vikingeskibene med plast og presenninger.

Der er endvidere udarbejdet et vagtplan for de næste 24 timer samt sat fokus på en række praktiske foranstaltninger som fx - på en anden juledag - at skaffe mad og drikke til frokost, aften og nat til alle de fremmødte frivillige. Hele indsatsen er tæt koordineret med Østsjællands Beredskab.

Prognose
Seneste melding fra DMI varsler om en forhøjet vandstand i Roskilde fjord på 181 centimeter over det normale niveau, når det er på sit højeste mellem klokken omkring kl. 7 tirsdag morgen. Lige nu er vandstanden omkring 50 cm over normalen.

Museet er åbent
Vikingeskibsmuseet, Café Knarr og museumsbutikken holder i dag åbent som planlagt 10-16, dog beder vi gæster bære over med, at de vil møde vores travle folk forskellige steder på området, og måske opleve, at flere døre bliver forseglede og sikret med sandsække hen over dagen.

Følg udviklingen
Vi giver døgnet igennem løbende opdateringer på museets Facebook-side.

Oprettet af Lisbeth Weichel