Irlands Præsident besøger Vikingeskibsmuseet

Havhingsten som den tog sig ud i Collins Barracks i Dublin. Tusindvis af mennesker var forbi skibet i de 10 måneder den opholdt sig i Irlands hovedstad. Foto Dave Betson

Havhingsten fra Glendalough sejlede fra Dublin for mere end to år siden, men besøget i Irland er langt fra glemt. Den 13. oktober kommer landets statsoverhoved forbi museet for at gense skibet.

Præsident Mary McAleese er i Danmark på officielt besøg i tre dage, og med et tæt program, som blandt andet bringer hende til Århus og Samsø, bliver der også tid til et ophold i Roskilde.

Det er første gang Mary McAleese besøger Danmark siden hun i 1997 blev valgt til præsident.

"Det er en stor glæde for os, at præsidenten har valgt netop Vikingeskibsmuseet som en af destinationerne under hendes ophold i Danmark. Det understreger, hvilken betydning Havhingstens forsøgsrejse til Irland har haft for det irske folk", udtaler museets direktør Tinna Damgård-Sørensen. "Det er over to år siden at skibet og besætningen forlod Dublin, men vi ved, at skibets 10 måneder lange ophold på Nationalmuseet stadig huskes af mange".

Havhingsten er stadig stor i Irland

Fire gange har den BBC-producerede dokumentarfilm om sejladsen til Dublin været vist i Irland, og hver gang har den trukket mange seere. Og mange hundrede tusind besøgende var forbi nationalmuseets udstilling i Collins Barrack i centrum af Dublin i de 10 måneder skibet var udstillet.

Museet benytter lejligheden til at invitere Havhingstens besætning og de nærmeste samarbejdspartnere fra projekt "Fuldblod på Havet" til en reception i forbindelse med præsidentens besøg.

Oprettet af Preben Rather Sørensen