Aftenåbent og åbent skib, fredag den 1. juli

Når Vikingeskibsmuseets rekonstruktion Havhingsten drager på sommertogt, er mandskabets evner til at samarbejde altafgørende, uanset vejret. Den 1. og 2. juli kan man høre mandskabet selv fortælle.
Når Havhingsten drager på sommertogt, er mandskabets evner til at samarbejde altafgørende, uanset vejret. Den 1. og 2. juli kan man høre mandskabet selv fortælle.

Vikingeskibsmuseet deltager i den gule Tour de France folkefest i Roskilde og holder aftenåbent fredag den 1. juli. Her kan du opleve den helt særlig stemning, der er inde i Vikingeskibshallen, når solen går ned over fjorden og se særudstillingen 'Hvis din cykel var et vikingeskib'.

Der vil også være åbent skib på flere af rekonstruktionerne, heriblandt langskibet, Havhingsten fra Glendalough, hvor bådelaugsmedlemmerne pakker skibet til dette års sommertogt.

Aftenåbent til kl. 21 fredag den 1. juli

For at varme op til 2. etape af dette års Tour de France, lørdag den 2. juli 2022, holder Roskilde 'open by night' fredag den 1. juli og inviterer indenfor i  kulturinstitutioner, butikker mv.. Aftenen bliver en gul folkefest og fejrer at en af verdens største og mest traditionsrige sportsbegivenheder passerer igennem Danmark og Roskilde.

På Vikingeskibsmuseet holder vi åbent indtil kl. 21, hvor du kan komme med på ekstra tema-rundvisninger eller sejle ud på Roskilde Fjord i aftensolen.

Rundvisninger

Hele ugen op til Tour de France stiller vi skarpt på nogle af de dramatiske historier om fransk-engelsk-danske begivenheder, der udspillede sig i 1060'erne i Normandiet og England, hvor det ene store slag afløste det andet og fik afgørende betydningen for magten i Europa. En fortælling som senere blev foreviget på det berømte Bayeuxtapet.

Der fortælles også om design og konstruktionsmæssige ligheder mellem en fjerlet, toptunet og aerodynamisk landevejsracer og vikingetidens absolutte højteknologi; det smalle og lange krigsskib bygget til høj fart. Kom og hør fortællingerne om dristige konstruktioner og ultimative kompromisser mellem form og funktion, som kommer til udtryk i vores særudstilling 'Hvis din cykel var et vikingeskib'.

Sejl ud i aftenbrisen

Det er en helt unik oplevelse, at stævne ud på fjorden i en af vikingeskibenes efterkommere og opleve, hvordan lyset fra en dansk sommeraften spiller i vandets overflade.

Derfor har vi – i anledningen af ’Open by Night’ og Tour de France planlagt ekstra aftensejladser.

Vikingeskibsmuseet er det eneste sted i verden, hvor du kan gå direkte fra oplevelsen af de 1000-år gamle vikingeskibe udstillet i Vikingeskibshallen og ud i en aktiv Museumshavnen, hvor rekonstruerede vikingeskibe ligger side om side med traditionelle nordiske træbåde.

Når du sejler i de smukke træbåde, giver skibets bevægelser og duften af saltvand, trætjære og tovværk en fornemmelse af, hvordan det var at være viking til søs. De eneste drivmidler er årer og råsejl - og de ombordværendes rå muskelkraft. På sejladsen deltager alle ombord nemlig aktivt med at ro, sætte sejl og bistå med 'sømandsarbejde'.

De klinkbyggede nordiske træbåde er bygget efter samme principper og metoder, som vikingerne brugte for 1000 år siden, og er på UNESCOs liste over umistelig immateriel kulturarv.

Åbent skib fredag og lørdag - mød ildsjælene i bådelaugene

Fredag den 1. juli og lørdag den 2. juli er der en unik chance for at snakke med mandskabet på Havhingsten, når de går og pakker skibet til årets sommertogt. Havhingsten er en rekonstruktion af det store langskib Skuldelev 2, en 30 meter lang krigsmaskine, som blev bygget i nærheden af Dublin i 1042. Langskibet endte sine dage som et udtjent skibsvrag på bunden af Roskilde Fjord.

Vikingeskibsmuseets bådelaug er en vigtig del af museets eksperimentalarkæologiske forskning. Metoden indebærer rekonstruktion af arkæologiske skibsfund og efterfølgende sejlads, for at udforske skibenes sejlegenskaber og funktion i fortiden. Processen involverer mange eksperter; arkæologer, historikere, håndværkere, skibsrekonstruktører og ikke mindst bådelaugene, som sejler og tester vores rekonstruktioner i de samme farvande vikingeskibene sejlede for 1000 år siden. Der er altid plads til nye medlemmer i bådelaugene, så åbent skib er også en unik mulighed for at høre mere om at sejle både de mindre og de store rekonstruktioner af vikingeskibe.

Havhingsten og Ottar, det store handelsskib, bliver i havn hele lørdagen og byder velkommen ombord. Mange af museets andre rekonstruktioner af vikingeskibe og nordiske klinkbyggede træbåde vil gå på fjorden ved 10-tiden lørdag, når holdpræsentation af Tour de France rytterne går i gang.

» Hvis du vil vide mere om bådelaugene, så læs videre her...

Gul feber i 'Byg båd' værksted

I 'Byg båd' værkstedet er der heller ikke nogen tvivl om, at Tour'en kommer til Roskilde. Her er fyldt med gule 'sejl', fordi de mange børn og voksne, som har besøgt museet her i foråret, har bygget deres egne både med gule sejl. Nogle gæster har ladet båden stå, så de nu står og pynter i værkstedet, og skaber en farverig, forventningsfuld stemning op til og under Tour'en.

Værkstedet er åbent hele sommeren og både børn og voksne kan prøve kræfter med at bygge en båd, og sprede den gule stemning på Vikingeskibsmuseet.

Oprettet af Trine Harvøe Kristensen