Det irske kulturministerium støtter

Den irske kulturminister, John O'Donoghue, har meddelt, at Irland giver økonomisk støtte til Havhingsten. Dermed er togtet for alvor blevet det dansk-irske projekt, initiativtagerne hele tiden har drømt om.

Søndag den 1. juli 2007 lægger verdens største rekonstruktion af et vikingeskib - det 30 meter lange Havhingsten fra Glendalough - fra kaj i museumshavnen ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Med kursen sat mod Irlands hovedstad, Dublin. Med sin 65 mand store besætning vil skibet krydse Nordsøen, sejle nord om Skotland via Orkneyøerne, fortsætte ud i Atlanterhavet og derpå sydover gennem Det Irske Hav til Dublin. Ankomsten er planlagt til tirsdag den 14. august 2007. Gennem seks ugers testsejlads vil alle dele af skibet blive grundigt gennemprøvet i de barske farvande, det oprindelige skib blev bygget til at besejle.

Havhingsten fra Glendalough blev bygget på Vikingeskibsmuseets bådeværft i årene 2000-2004. Skibet er en rekonstruktion af et vikingeskib, som oprindeligt blev bygget af vikinger i Dublin i 1042. Tre årtier senere blev skibet med fuldt overlæg sænket i Roskilde Fjord som en del af byens fæstningsværk.
"Dette projekt er et af de største marinarkæologiske forsøg, der nogensinde er udført. Vi er stolte af og dybt taknemmelige for, at Irland byder skibet, besætningen og projektet så varmt velkommen, som tilfældet er. Af gode grunde var vikingerne i sin tid ikke altid lige så velkomne, men besætningen på Havhingsten har - modsat deres forgængere - lovet at opføre sig pænt," siger direktør for Vikingeskibsmuseet, Tinna Damgaard-Sørensen.

Talsmand for det irske kulturministerium (DAST) Chris Flynn udtaler:

"Dette er kulminationen på et projekt og et langvarigt samarbejde mellem nationalmuseet i Dublin og Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Udstillingen i forbindelse med skibets overvintring i Dublin bliver en fantastisk udnyttelse af Collins Barracks udstillingsområder og jeg håber, at alle vil gribe den enestående mulighed for at byde skibet velkommen i havnen ved Dublin Docklands den 14. august".

Ud over at være en historisk sejlads som ingen i 1.000 år har givet sig i kast med, er formålet med sejladsen at indsamle data til brug for videnskabsfolk, historikere og arkæologer. Hvordan kunne vikingerne navigere på åbent hav og under de barske forhold, hvilken aktionsradius havde et krigsskib som dette og hvilken logistik var nødvendig for at holde en stor angrebsflåde sejlende, er bare nogle få af de mange spørgsmål, som sejladsen forhåbentlig bringer svar på.

Havhingsten fra Glendalough

Længde: 30,0 meter
Bredde: 3,8 meter
Sejl: 112 m2
Vægt (fuldt bemandet): 25 ton
Topfart: 15-20 knob
Besætning: 65 (11 nationaliteter om bord)
Distance fra Roskilde til Dublin (via Orkneyøerne): Cirka 900 sømil (1.666 kilometer).

Yderligere informationer om skibet: www.havhingsten.dk
Preben Rather Sørensen
Sekretariatsleder
Vikingeskibsmuseet
Vindeboder 12
DK-4000 Roskilde
Tel: +45 46 300 208 / +45 2175 2070
Fax: +45 46 300 201

Yderligere informationer om Vikingeskibsmuseet: www.vikingeskibsmuseet.dk

Yderligere informationer om DAST:
Press & Information Office
Department of Arts, Sport and Tourism
Kildare Street, Dublin, 2 Ireland (Tel +353 1) 631 3806 / 3807 / 3838
Fax: (+353 1) 661 1201
Email: pressoffice(at)dast.gov.ie

Yderligere informationer om udstillingen på Collins Barracks: Aoife Demel, Marketing Department, National Museum of Ireland Tel.  00 353 1 6486429. ademel(at)museum.ie

Yderligere informationer om festlighederne ved ankomsten: Loretta Lambkin, Director of Marketing, Docklands Authority, Tel 00 353 1 818 3300 llambkin(at)dublindocklands.ie

Vigtige datoer:

28. juni - udstillingen om Havhingsten fra Glendalough åbner på det irske nationalmuseum på Collins Barracks i Dublin, Irland.

1. juli - Havhingsten sejler fra Roskilde.

14.-15. august - Velkomstceremoni og festligheder i forbindelse med skibets ankomst ved Custom House Quay.

17.-19. august - Havhingsten ankommer til National Museum of Ireland ved Collins Barracks, hvor der er en række publikumsaktiviteter med vikinger som tema.

August 2007 - juni 2008 – Havhingsten fra Glendalough og tilhørende udstilling fremvises på nationalmuseet i Dublin.