BBC følger Havhingsten på vej til Dublin

En af verdens mest populære TV-programmer om historie - det hæderkronede 'Timewatch' på BBC - planlægger en 50 minutters dokumentarfilm om Havhingstens togt.

Når Havhingsten den 1. juli forlader Vikingeskibsmuseet i Roskilde og sætter kurs mod den irske hovedstad, Dublin er BBC med - hele vejen.

"Vi er stolte og dybt taknemmelige over at have BBC-Timewatch med os. Ud over de videnskabelige test af skibet er hovedformålet at udbrede kendskabet til vikingernes udbredelse, deres bådebygningstradition og deres sømandskab. I det lys er en dokumentarfilm på BBC langt mere end vi kunne have håbet på", fortæller leder af projektet på Vikingeskibsmuseet Preben Rather Sørensen.

I en udtalelse fra redaktøren af BBCs Timewatch serier, fortæller John Farren: "Nogen gange støder du på fortællinger som er spændende historier - og store eventyr. Dette er sådan en fortælling. Hvilken lille dreng har ikke drømt om at sejle med vikingerne? Nu får vi alle chancen - for første gang i 900 år!".

BBC-holdet vil arbejde skiftevis ombord på Havhingsten og ombord på følgeskibet og TV-dokumentaren er planlagt til at blive udsendt i efteråret 2007.

» BBC Timewatch hjemmeside: www.bbc.co.uk/timewatch