Havhingsten sejler på søndag kl. 16

Vikingeskibsmuseet vil syde af liv hele weekenden, når Havhingsten søndag den 1. juli lægger fra kaj og stævner mod Irlands hovedstad, Dublin.

Lokes Frimænd vil kæmpe til sidste blodsdråbe, musikere og deres instrumenter vil fylde luften med et sidste musikalsk farvel, bueskytter vil skyde til måls og berette om teknikken bag langbuen, markedspladsen vil danne ramme om gode handler og – ikke at forglemme – 65 gaster og alt deres udstyr vil langsomt, men sikkert finde plads på Havhingsten inden det store togt til Dublin.

I halvanden måned vil skibet være gasternes hjem på den 1.000 sømil lange rejse tværs over Nordsøen, ud i Atlanterhavet og sydpå gennem Det Irske Hav. Undervejs skal besætningen stride sig gennem de barskeste farvande i Europa og nogle af de mest udfordrende i verden nord og vest for Skotland.

Vikingeskibsmuseet slår både lørdag og søndag dørene op for publikum fra 10-17. Og søndag eftermiddag kulminerer mange måneder og års hårdt arbejde; Havhingsten fra Glendalough står ud på sin historiske prøvesejlads klokken 16:00.

Kolossal interesse

”Interessen for at følge Havhingstens afsejling er kolossal. Aviser, radio og tv fra hele verden vil være på plads. Og vi kan mærke, at mange private også vil følge togtet tæt. Folk ringer og skriver for at spørge, hvilken rute Havhingsten vil følge gennem de danske farvande. Vi kan selvsagt ikke sige noget om, hvor hurtigt vi når frem. Det bestemmer vejrguderne, for vi har ingen hjælpemotor om bord. Kun vinden og hårdt slid med årerne bringer os frem. Men det er så godt som sikkert, at vi IKKE sejler gennem Limfjorden,” fortæller projektleder Preben Rather Sørensen.

Havhingsten vil derimod, så snart skibet er ude i Kattegat, sætte kurs mod Skagen og på sin vej mod Nordsøen gå nord om Danmarks top, og ikke gennem Limfjorden.

”Det skyldes, at vores danske følgeskib – som følger Havhingsten den lange vej til Orkneyøerne – stikker for dybt til at kunne sejle gennem Limfjorden,” forklarer Preben Rather Sørensen.

Følg med på Internettet

”At dømme ud fra de mange spørgsmål, jeg modtager, er det hævet over enhver tvivl, at mange vil stå langs Kattegats strande og håbe på et glimt af Havhingsten i det fjerne. Og mange lystsejlere vil stikke til søs for at følge os lidt på vej. Mit bedste råd er at gå ind på Havhingstens hjemmeside. Der kan alle interesserede se Havhingstens nøjagtige position. Den bliver opdateret med korte mellemrum og hver dag vil vi fortælle læserne sidste nyt om vores sejlplaner, som løbende bliver justeret i forhold til vind og vejr og udsigterne for de kommende døgn,” fortæller Preben Rather Sørensen.

”Men kom dog ned på Vikingeskibsmuseet og fornem den helt særlige stemning omkring dette projekt. Vi håber, at der kommer tusindvis af glade mennesker for at hilse på og sige farvel. Skibet skal jo overvintre ved Nationalmuseet i Dublin, indtil det i 2008 sejler retur til Roskilde. Så det er sidste chance det næste lange stykke tid for at komme helt tæt på og nyde synet af dette utroligt smukke sejlskib. Så kom ned og vær med og få en snak med de besætningsmedlemmer, som skal stå alle strabadserne igennem”.