Havhingstens skipper årets sejler i Irland

Vikingeskibsmuseet i Roskilde sætter igen det marine-arkæologiske forsøgsprojekt på verdenskortet. Denne gang med en skipper som året internationale sejler i Irland.

Besætningen på 61 mænd og kvinder og verdens største rekonstruktion af et vikingeskib måtte i dag for en gangs skyld træde i baggrunden.

Det skete, da Havhingstens skipper Carsten Hvid på vegne af det danske marinearkæologisks projekt Fuldblod på havet og ikke mindst besætningen, modtog Irlands mest fornemme maritime pris: "Cork Dry Gin International Sailing Award" i Dublin.

"Jeg er særlig stolt over denne pris, fordi det også er en pris til besætningen, der med godt sømandsskab og under aldeles barske betingelser holdt kulde og uendelige mængder af regn ud igennem seks uger sidste sommer 2007. De gjorde dette videnskabelige projekt muligt, som vi nu skal fuldføre på rejsen hjem til Danmark denne sommer", siger skipper Carsten Hvid.

Med overrækkelsen af prisen beviser Vikingeskibsmuseet i Roskilde igen sin evne til trække international opmærksomhed til det sejlende forskningsprojekt. Sidste år kunne flere millioner mennesker jorden rundt følge de dramatiske begivenheder der fulgte i kølvandet på skibet under rejsen fra Roskilde til Dublin, nord om Skotland i et af de mest udfordrende farvande i verden – uden motor – med råsejl – og 60 årer.

Da Havhingsten ankom til Dublin sidste sommer stod flere op mod hundrede tusinde mennesker samlet i havneområderne og hyldede det dansk/irske skib.

Havhingsten har tilbragt dennne vinter på Det Irske National Museum, som må afgive deres lånte perle den 29. juni 2008 , hvor en interntional besætning med vægt på danskere og irere sejler skiber hjem igen.

Fakta: Cork Dry Gin Sailor of the Year Awards blev grundlagt i 1996 og repræsenterer alt det der er prisværdigt, innovativt og banebrydende på den irske sejler scene. Hver måned året igennem udpeges en eller flere personer som tilsammen udgør de nominerede til årets sejler.

Et panel af journalister og organisationsfolk indenfor den maritime verden udpeger vinderen blandt de nominerede.

Af: Preben Rather Sørensen