Havhingsten og Vikingeskibsmuseet fik specialpris på 100.000 kroner

Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen modtog anerkendelse fra kollega og museumsdirektør Frank Birkebæk fra Roskilde Museum. Foto: Preben Rather Sørensen, Vikingeskibsmuseet
Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen modtog kollegial anerkendelse fra museumsdirektør Frank Birkebæk fra Roskilde Museum. Foto: Preben Rather Sørensen, Vikingeskibsmuseet
Udgivet 22/05-2008

Formidlingen af ”Havhingstens” forsøgsrejse Roskilde Dublin tur/retur var med til at skaffe museet den fine pris.

Når de 62 besætningsmedlemmer ombord på vikingeskibsrekonstruktionen ”Havhingsten fra Glendalough” sætter kursen hjem mod Roskilde den 29. juni, kan de glæde sig over, at de har været med til skaffe en fornem specialpris på 100.000 kroner til Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

I går aftes uddelte Bikubenfonden 650.000 kroner til tre museer: ”Den danske Museumspris” på 500.000 kroner gik til Thorvaldsens Museum, et museumslegat på 50.000 kroner gik til Jette Christiansen, museumsinspektør på Ny Carlsberg Glyptoteket, og en til lejligheden indstiftet specialpris gik som nævnt til Vikingeskibsmuseet.

Specialprisen blev motiveret af jurymedlem Frank Birkebæk, museumsdirektør for Roskilde Museum:

"Vikingeskibsmuseet har gennem årene formået at skabe og udvikle den eksperimentelle skibsarkæologi som et originalt forsknings- og formidlingsfelt. Med Havhingsten fra Glendaloughs rejse til Irland har museet på spektakulær måde markeret potentialet i forskningsbaseret formidling. Museet har tilvejebragt bemærkelsesværdige resultater og opnået international anerkendelse. Det fremstår i dag som en enestående aktiv og nytænkende, kvalitetsskabende kulturinstitution", sagde Frank Birkebæk.

Museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen takkede for prisen, og udtrykte sin glæde over den kollegiale anerkendelse, der også en hyldest til den store frivillige indsats, der har båret en stor del af arbejdet.

Oprettet af Lars Normann