Fest når Havhingsten sejler fra Dublin i morgen

Den sidste del af besætningsmedlemmerne ankommer for at sejle den store rekonstruktion Havhingsten ud i det Irske Hav. Skibet har haft kajplads i nogle dage i ”den fine del” af Dublins havn.
Udgivet 28/06-2008

Verdens største vikingeskibsrekonstruktion vender hjem. Forsøgsrejsens 2. etape slutter i Roskilde den 9. august

61 besætningsmedlemmer ombord den 30 meter lange ”Havhingsten fra Glendalough” bliver med garanti allerede dyngvåde midt i Dublin Harbour i morgen middag.

Tusinder af irere vil sige farvel langs kajerne til skib og besætning. Skibet overvintrede på det nationale museum og havnens slæbebåde vil spule farvel for fuld tryk.

Havhingsten blev oprindeligt bygget af en flok entreprenante vikinger for 1.000 år siden i et område nær Dublin og irerne har taget det videnskabelige forsøgsprojekt fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde helt til deres hjerter. Byen er flagsmykket med Havhingstens logo i anledning af afrejsen.

Bystyret har sat tryk på at festligholde begivenheden, hvilket dog ikke kan skjule den barske vejrudsigt, der se ud til at sende Havhingsten i det Irske Hav stedvist med vindstyrker op til 20 meter i sekundet fra syd.

Skipper Carsten Hvid har også studeret vejrudsigten:
- Som sædvanlig vil vi ikke gå på kompromis med sikkerheden, og vi går til nærmeste havn, når og hvis det bliver nødvendigt. Også selv om vi i år har været så utrolig heldige, at få den bomstærke ledsagebåd, dykker- og kabelskibet Cable One, med hele vejen fra Dublin til indsejlingen af Limfjorden.

- Cable One stod også til vores disposition en del af turens sidste år. Dette skib, som normalt har mange forskellige specialopgaver, er naturligvis meget dyrt at bruge. I år har Nordea Fonden garanteret økonomien, siger Carsten Hvid.

Af Lars Normann