Sensommer på Vikingeskibsmuseet 2020

Havhingsten ved Museumsøen

Besøg Vikingeskibsmuseet, når solen står lavere på himlen og giver et fantastisk lys i Vikingeskibshallen og på museumsøen, og efterårsfarverne dukker op rundt om fjorden.

Dato: til Fra til

Sommerferien er måske forbi, men der er stadig masser af sjove aktiviteter at komme efter på Vikingeskibsmuseet. Tag med på den daglige rundvisning, følg med i tilblivelsen af endnu et vikingeskib på vores bådeværft og tag på en oplevelsesrejse med opgaveløsning rundt på museets område.

I sensommeren 2020 er der en masse spændende aktiviteter for hele familien på Vikingeskibsmuseet, og lige nu kan i gøre brug af vores særtilbud om udlevering af Sæsonpas, ved betaling af entré, så I kan besøge os resten af 2020 gratis.

Følg med i byggeriet af Skuldelev-3-skibet

Frem til og med efterårsferien i uge 42, arbejder bådebyggerne arbejder på byggeriet af det lille handelsskib, Skuldelev 3, på bådeværftet på museumsøen. Derefter dækkes skibet til for vinteren, og arbejdet fortsættr til næste forår.

Vikingelege

Kast jer over vikingelege og vikingespil, som er lagt frem på vores store udendørsområde. Hele familien kan være med, når der dystes mod hinanden i kastelege som 'Thors hammer' eller 'Fortøjningskast' og styrkelegen 'Firtræk'.

Gå ombord i et genskabt vikingeskib

Når I besøger Vikingeskibsmuseet kan hele familien gå på opdagele i museets store bådsamling, der ligger i museumshavnen. Der er skilte, der fortæller om hver enkelt skib, så I kan blive klogere på de mange nordiske bådtyper på egen hånd.

Stig ombord

Oplev solopgangen på det vindstille hav og nattens tætte mørke i stormende kuling. Omkring de to skibe i Vikingeskibshallen - handelsskibet og krigsskibet - gøres væggene levende med en cinematisk projektion af horisonten i det fjerne, hvor det klart fornemmes, hvordan bølger og bevægelser følger skrogets rytme i vandet. Du kan træde ind i rollen som handelsmanden på vej mod middelhavets markeder eller høvdinger med kurs mod Englands kyster.

Cafémad med inspiration fra vikingetiden

Når sulten melder sig tilbyder Café Knarr dejlig mad og drikke. Læs mere her.

Efterårsferien fra den 10. til den 18. oktober 2020

Igen i år har vi et spændende aktivitetsprogram klar til efterårsferien, som i år vil gå under temaet: 'Vikingeliv – og hvad vikingerne lavede, når efteråret kom og skibene blev hevet på land for vinteren'. Så hold øje med vores hjemmeside, når det offentliggøres inden længe.

Foreløbigt program for efterårsferien 10. - 18. oktober 2020:

Bag brød over bål og værksteder:
Alle dage 10.00 - 16.30
Nogle aktiviteter er betalingsaktiviteter.

Krigstogt - familierundvisning: Alle dage kl. 13.00
Engelsk rundvisning: Alle dage kl. 14.30
Fortællinger for børn på dansk: Alle dage kl. 11.00 og 15.00
Fortællinger for børn på engelsk: Alle dage kl. 13.30
Viking Talks på dansk: Alle dage kl. 14.00
Viking Talks på engelsk: Alle dage kl. 11.30

Entré: Voksne 150 kr.
Børn og unge under 18 år gratis adgang.

Åbningstid: Museet er åbent dagligt fra 10.00 – 17.00