Bliv klogere på vikingernes byggeteknik

Vikingeskibsmuseets dygtige formidlere på bådeværftet
Indsnus de friske træspåners whiskeyduft på turen rundt på bådeværftet
Udgivet 25/07-2023

Træd indenfor på bådeværftet, hvor de friske træspåner knaser under fødderne og giver luften en frisk og særpræget duft af whisky. Det er her, midt på bådebyggernes arbejdsplads, at museets dygtige formidlere fortæller om vikingernes fascinerende byggeteknik.

Med en billet til Vikingeskibsmuseet kan I deltage i alle de rundvisninger I vil.

Rundvisningen på bådeværftet

’Hvordan laver man tjære?’, ’hvor meget træ og mandskab skal der til for at bygge et skib?’ og ’hvilket værktøj brugte vikingerne til at bygge de originale vikingeskibe?’ Alt dette kan man blive klogere på ved at deltage i en af de daglige rundvisninger på bådeværftet.

Gennem 40 år har museets bådebyggere gjort sig mange erfaringer med at genskabe vikingeskibene med vikingernes værktøj og teknikker. Ved at efterligne og afprøve vikingernes særegne klinkebyggestil og ved at sejle de genskabte vikingeskibe, får vi indblik i vikingernes verden og i fortidens kundskaber – det kalder vi for eksperimentel arkæologi.

Alt arbejdet bliver gjort præcist som vikingerne gjorde det, for som formidleren siger vil bådebyggerne helst ”go all in”. Hvis ikke de kløver træet som vikingerne gjorde det, formår træet ikke at have samme elasticitet, som der er brug for. Så for at kunne efterligne vikingernes både benytter bådebyggerne sig udelukkende af det samme værktøj, de samme metoder og materialer som vikingerne gjorde.

I løbet af rundvisningen hører I om de erfaringer, museet har gjort sig med skibsbyggeri gennem årene. Formidleren kommer også ind på skibenes betydning i vikingetiden, og hvordan vi bruger de genskabte skibe i dag.

Rundvisningen afsluttes ved, at I går ombord på museets største Vikingeskib – Havhingsten- hvor I kan mærke skibet bevæge sig under dine fødder, og høre bølgernes skvulp og vinden i tovværket. Ombord på Havhingsten, vil formidleren demonstrere vikingeskibenes elasticitet, og fortælle jer om, hvordan besætningen levede ombord på skibet på de lange togter.

I kan godt glæde jer!

Fakta om rundvisningerne på bådeværftet

24. juni - 31. august:
12.00:
 Rundvisning på Bådeværftet (Engelsk, 50 min.)
14.00: Rundvisning på Bådeværftet (Engelsk, 50 min.)

Rundvisningen er gratis for besøgende med gyldig entrébillet til Vikingeskibsmuseet.
Tilmelding er ikke nødvendig.
Mød op foran Vikingeskibsmuseets bådeværft (se kort her, pdf).

Rundvisningerne gennemføres af formidlere med særlig interesse for vikingetidens bådebygning, skovproduktion og traditionelt håndværk.

» Du kan læse mere om de forskellige rundvisninger her.

Oprettet af Carla Kjeldgaard Clausen

Bliv klogere på vikingernes byggeteknik

Vikingeskibsmuseets dygtige formidlere på bådeværftet
Indsnus de friske træspåners whiskeyduft på turen rundt på bådeværftet
Udgivet 25/07-2023

Rundvisningen på bådeværftet

I kan godt glæde jer!

Fakta om rundvisningerne på bådeværftet

24. juni - 31. august:
12.00:
 Rundvisning på Bådeværftet (Engelsk, 50 min.)
14.00: Rundvisning på Bådeværftet (Engelsk, 50 min.)

Tilmelding er ikke nødvendig.
Mød op foran Vikingeskibsmuseets bådeværft (se kort her, pdf).

» Du kan læse mere om de forskellige rundvisninger her.

Oprettet af Carla Kjeldgaard Clausen