- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Holmsbu
Holmsbu er en norsk pram, der er bygget i år 1970.
Som bådtype blev prammen brugt og bygget som robåd til småfiskeri og transport i Oslofjorden og Drammensfjorden, men den blev også brugt i beskyttede farvande langs kysten i Sydnorge og Østnorge.
Bådens opbygning
Holmsbuprammen er klinkbygget med spejl i begge ender og bliver bygget i størrelserne 14-18 fod. Den har plads til to roere.
Prammen laster meget og kan benyttes på meget lavt vand. Derfor blev den også populær i Danmark. Den flade bund og lette vægt gjorde den velegnet som slæbejolle, eller som skibsjolle for mindre fartøjer, og den blev derfor ofte brugt i forbindelse med fiskeri.
Bådens oprindelse
Det er vanskeligt at sige noget præcist om den norske prams oprindelse, men det er hævdet, at den kom med de hollandske håndværkere, som flyttede til Sydnorge i 1600 tallet.
I øjeblikket er båden på lager.
Information om Holmsbu
Værft: Sydnorge
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 1970
Længde: 4.90 meter (16 fod)
Bredde: 1.40 meter (5 fod)
Dybde/dybgang: 0.20 meter (1 fod)
Årer: 2
Besætning: 1 mand (kan bære fem personer)