- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Lynæsjolle
Denne lille, smukke jolle er bygget af egetræ. Den kan være enten latiner rigget eller sprydstags rigget. Den har et stiksværd, så den krydser bedre.
Bygget helt i eg af den berømte bådebygger Christian Madsen i Lynæs. Han nåede inden sin død som 95-årig at bygge ca. 365 klinkbyggede både af egetræ i størrelser fra 4 m til 9 m.
Jollen blev brugt til småfiskeri og fuglejagt, hvortil den var ideel, fordi den med sit stiksværd trukket op kunne komme helt ind på "vandstøvledybde". Båden fører latinersejl.
I øjeblikket er båden på lager.
Information om Lynæsjolle
Værft: Vikingeskibsmuseet
Bådebygger: Christian Madsen
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 1960
Længde: 4.00 meter (13 fod)
Bredde: 1.55 meter (5 fod)
Dybde/dybgang: 0.30 meter (1 fod)
Vægt: 0.15 tons
Materiale: eg
Åretal: 2
Besætning: 1-2 mand
Sejlareal: 4 m2
Anslået topfart for sejl: ca. 4 knob
Anslået topfart for årer: ca. 2,5 knob