- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Oselven
Oselven er en tolværing fra Os i Norge, der er bygget i år 1999.
Skolesejlads
Museets båd er bygget af fyrretræ med køl og stævne af eg, specielt til sejlads med skolebørn på Roskilde Fjord, men på Oselven ligger kølbordet mere vandret end på Bjørnefjord.
Det gør Oselven til en mere bæredygtig havbåd, mens Bjørnefjord egner sig bedre til mere roligt vand.
Tolværingers funktion i Norge
Både af denne type, men lidt mindre, brugtes omkring 1900 til fiskeri med torskegarn på åbent hav ud for Vestnorge.
De var så hurtige og sødygtige, at de næsten altid kunne nå i læ af land, inden dårligt vejr trak op.
Information om Oselven
Værft: Oselververkstaden, Os (Norway)
Bådebygger: Harald Dalland, Niels-Olav Solbakken
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 1999
Længde: 10.20 meter (33 fod)
Bredde: 2.60 meter (9 fod)
Dybde/dybgang: 0.50 meter (2 fod)
Sejlareal: 25 m2
Årer: 12
Besætning: 8-13 mand
Anslået topfart for sejl: ca. 11 knob
Anslået topfart for årer: 5 knob