Med Storebæltsbroen lurende i baggrunden og en nord-nordvestlig vind krydsede vi fra Korsør til Kerteminde. Rorgængerne gik så højt mod vinden, som overhovedet muligt og båden krængede voldsomt til lu. Vandet stod ind af årehullerne, og hullerne til vanttovet i skibssiden måtte stoppes med talg. Midtskibs spændte 5 - 6 gaster sig fast til vanttovene med sikkerhedslinier og alle i besætningen var kommanderet op for at 'bøffe' og tvinge skibet ned i balance igen.
Tæt ved Kerteminde måtte vi tage et reb. Det var hårdt arbejde, at hive det tunge og halvvåde sejl langt nok ind i skibet til at nå alle rebbånd. Her til morgen er kroppen øm og træt, men det gør intet. Igår var et adrenalinsus, en dramatisk sejlads, der var god træning for alle.
Nu ligger vi Kerteminde og havnen fyldes langsomt at gamle smukke træskibe, der skal deltage i Fyn Rundt. Omkring os er der fest og musik samt masser af kirsebær.
- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Krydsben og trim
Udgivet: 21/07-2012
Vinden var frisk og Kerteminde kunne skimtes i horisonten. Krydsbenene tog os skiftevis tættere på og længere fra målet......
Oprettet af Louise Kæmpe Henriksen
Det er ikke længere muligt at skrive kommentarer