På fjorden øgede vind en del og tæt på Arnis var stødene på 18 m/s. Planerne blev ændret og vi gik i havn – Danmark måtte vente. At ligge i et trafikfyldt farvand og en vanskelig sejlrende ved Marstal i hård vind og i mørke, med en delvis ny besætning, er ikke en god ide.
Men nu er det tyske gæsteflag strøget og vi stryger afsted mod Rudkøbing. Vi går 8,4 knob og solen skinner. Men bygerne truer og vi trimmer båden, klar til at tage imod vindstødene.
I agterskibet bliver makrelmadderne slugt hurtigt, midtskibet afventer en rebning før frokostkassen hentes op fra dørken og forskibets frivagt vågner langsomt af døsen.
Udover de 4, 5 tons sten under dørken midtskibs, udgør besætningen skibets intelligente ballast. Vi skal konstant følge skibets krængning og flytte fra side til side for at skabe balance. Også når vi krydser bruges besætningens vægt; vi flyttes forud eller agterud for at hjælpe skibet rundt.
ETA til Rudkøbing er 3 timer og så skal vi spise is på havnen.
- Fagligt
- Museets bådsamling
- Lokalisering
- Udgravning og bevaring
- Tudse Hage - et stenalder-Atlantis ved Skælskør
- Pælespærring i Guldborgsund
- Hvordan fandt arkæologerne orlogsskibet?
- Fund: En regnepenning fra Nürnberg
- Hvorfor hedder orlogsskibet DELMENHORST?
- Skibsbygning i 1600-tallet
- Slagets gang i Femern Bælt 13. oktober 1644
- De tre forliste skibes sidste timer
- Baggrunden for Torstenssonfejden 1643 til 1645
- Konsekvenserne af nederlaget i Torstenssonfejden
- I Røg og Brand - Udstilling i 2021 om skibene fra Slaget i Femern Bælt
- Pressefotos fra vragundersøgelsen
- 3000 års bosættelse i Storstrømmen
- Kølsvin fra Sejerø
- Stammebåd ved Askø
- Nyt fra Femern: 42 dage på skibsvraget i dansk farvand
- Kanoner og international våbenhandel
- Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Skibet VINA, et DC 9-fly og en Rubinsteinerkage
- Vi ligger underdrejet og rider vi stormen af
- Fløde, gytje og en kanonrapert
- Mikadospil på bunden af Femern Bælt
- Undersøgelsen begynder
- Søndag den 10. juni. Hvad er der mon i skibskisten...?
- Lørdag den 9. juni. Spændende fund fra skibsvraget
- Onsdag den 6. juni. Kanonhævning
- Tirsdag den 5. juni. Fundregistrering på mellemdækket
- Søndag den 3. juni. Nitrox, ROV og behandlingskammer
- Fredag den 18. maj. Kanonkugler, kanonvisker, elevationskile, Kanonpropper og Havaripropper
- Torsdag den 17. maj. Dokumentation og opmåling af skibets kanoner
- Onsdag den 16. maj. Hvordan man får dekompressionstiden til at gå
- Tirsdag den 15. maj. Dagligdag på multi purpose fartøjet 'VINA'
- Mandag den 14. maj. Tønden og kisten
- Fredag den 11. maj. Rester af det sidste måltid ombord
- Torsdag den 10. maj: Dobbelt blok og stangkugler
- Søndag den 6. maj. Kobberkarret i kabyssen
- Lørdag den 5. maj. Fremtidig sikring af skibsvraget
- Fredag den 4. maj. Spændende fund på skibsvraget
- Undersøgelsen begynder
- Presse
- Marinarkæologiske rapporter
- Nyheder fra marinarkæologerne
- Har du gjort et fund
- Skal du bygge på havet
- Marinarkæologien på film
- Bibliotek
- Konferencer
Kurs mod Danmark
Udgivet: 17/07-2012
Teltene blev taget ned i silende regn og haglbyger, og arrangørerne fik ’brølet’ før vi satte åre og forlod Hedeby. Vejrudsigten sagde 8 -13 m/s på Slien, så vi satte et reb foroven og forneden inden vi gik ud.
Oprettet af Louise Kæmpe Henriksen
Det er ikke længere muligt at skrive kommentarer