Ottar går i luften på søndag

Besætningen, uden mig, spiser aftensmad på kajen i Frederikssund.
Udgivet 03/08-2011

Det har været så dejlig en dag, at vi næsten kan gå på vandet, men vi nøjes med at sejle - og hov så har vi sørme også haft besøg af DR-journalist Dorthe Chakravarty.

Lige nu vugger Ottar mig i søvn i sin trygge tjærede favn. Det har været skøn dag med fed sejlads, sol, besøg af DR-journalist Dorthe Chakravarty, lækker mad, men før jeg kom til at ligge her er der sket mange små hyggelige ting.

Aftenen på Vedbæk Havn blev, efter jeg havde løbet rundt og lavet PR for Ottar, brugt på at røge makreller. Henrik fra Hold1 har været så venlig at efterlade sin røgeovn på skibet, så da jeg så de lokale fiskere solgte fisk på havnen øjnede jeg straks muligheden for at afprøve apparatet. Som tænkt så gjort, jeg havde jo lagt mærke til at specielt én af fiskerne havde vist Ottar opmærksomhed og havde været omkring os den foregående aften for at se og høre nærmere om den dejlige knarr. Med et halv øre havde jeg hørt, at han havde været ude at sætte makrelgarn og skulle røgte dem den efterfølgende dag. Hæh røgede friske nyrøgede makreller med nye danske kartofler, rygeostesalat og citron, hvad siger i så - jeg siger dansk sommer :-)

Til købet af makrellerne, som vi endte med at få gratis, hører en sød lille historie. Fiskeren, der havde været forbi den forgående aften, havde en far, der var meget interesseret i vikingeskibe og denne interesse havde han givet videre til sin søn. Hans far havde i sin tid været på Als og dér set et vikingeskib blive bygget. Skibet han har set var Sebbe Als. En lille verden må man sige eftersom Klaus har trådt sine vikingeskibsbarnesko på dette skib. Nå men tilbage til historien med fiskerens far og interessen for vikingeskibe. Fiskerens far var blevet så fascineret af byggeriet, at han havde lagt 100 kr. til skibet i en indsamlingsbøsse, hvilket han ikke havde vovet at fortælle sin kone men åbenbart så havde fortalt sin søn. 100 kr. 'Det var mange penge den gang' siger han til mig og fortsætter med at sige at den fascination som hans far havde af vikingeskibe havde han også selv og derfor skulle hans ydmyge bidrag så være den pose makreller vi fik stukket i hånden. 15 kg friskfangede makreller og en rørende historien på en havn i sommerdanmark. Tak for fiskene de smagte helt fantastisk :-)

Fiskene blev renset, krydret og røget og selv om ingen af os vidste hvordan man gjorde fik vi i fællesskab et sublimt sommermåltid med bøgesmuldsrøgede makreller og et par kolde øl til i aftensolen op at stå.

Onsdag skulle vi have DR-journalist (P1), Dorthe Chakravarty med på en lille smuttur fra Vedbæk til Helsingør. Dorthe var, via Facebook, af en lytter blevet gjort opmærksom på os, vores togt og mine rejsebreve og hun vurderede at det her var spændende og anderledes nok til at kunne være interessant for lytterne. Ligeledes fortalte Dorthe at vikingeskibsområdet faktisk var et emne, der var ret forsømt af radioen - så hurra for Dorthe og hurra for den lytter, der har gjort Dorthe opnmærksom på os. Det der skal komme ud af den lille tur med os er en radiomontage om vikingeskibet Ottar og dens besætning og det at bruge sin sommerferie på at ligge og plaske rundt i et primitivt skib. Dorthe mødte op på Ottar klokken 9.00 og vi satte straks af sted for at udnytte den lette sydlige vind til at komme nord på op langs den sjællandske østkyst. Der blev især fokus på Esben som skipper og jeg selv som bådsmand og rejsebrevsskribent og det er min fornemmelse at Dorthe fik nogle fine lydbilleder med hjem. Selv forsøgte jeg så vidt muligt at formidle de tætte følelsesmæssige bånd man uvægerligt knytter til et skib man har langt så mange år og så meget arbejde i. Det er svært på så kort tid at ramme det hele ind og derfor blev det for mig blot fragmenter af en kæmpestor helhed - og måske med en smule ærgrelse over min egen mangel på nærvær og skarphed. Når det er sagt tror jeg Dorthe havde en fantastisk dag i selskab med Ottar og dens skøre besætning og jeg tror hun fik set nogen ting hun slet ikke havde forestillet sig og fik flyttet sit perspektiv på det at sejle et historisk skib i en morderne verden. Som en afrunding på dagen fik hun serveret rugbrød med nyrøget makrel, nye kartofler og tomat.

Vi satte journalisten af i Helsingør i lystbådehanen nord for Kronborg. Det blev en 'hit and run' dvs. ind med forstævnen, op med Dorthe, skubbe fra og ud i Øresund igen. Vi kunne se hende stå inde på kajen og kigge efter os rigtig længe - gad vide hvad hun tænkte?

Programmet om Ottar bliver sendt første gang søndag den 7/8 2011 kl. 09:07 og genudsendes torsdag den 11/8 2011 kl. 16:10.

Vel ude i Øresund øgede vinden og vi fik den fedeste sejlads op forbi Gilleleje, hvor jeg tog rorpinden og stod fast der til vi lagde til i Hundested og nu er vi her. Aftensmad på kajen i aftensolens sidste stråler, kærlighed og varme afrundet med en tur på 'Vaffelhjørnet' i Hundested uhmn og jeg fik guf på isen - mååååms.

Torsdag sættes kursen mod Frederikssund og muligvis mod Roskilde og snart er eventyret forbi ... men følg med på kortet og kom ned på haven når vi kommer ind og vær med til at sætte et fedt punktum på en fantastisk tur Gotland/Visby tur/retur.

Oprettet af Helene Bjerregaard Andreasen

Det er ikke længere muligt at skrive kommentarer