Bådebygning i Vikingetiden

På vikingeskibsmuseet kan du møde hjåndværkeren og høre om vikingetidens bådebygning
Mød håndværkeren på værftspladsen
Udgivet 24/06-2020

Kom ind på værftspladsen, hvor bådebyggerne er i fuld sving med at bygge et vikingeskib.

Bådebyggerne arbejder på at rekonstruere et vikingeskib og hverdag kan du møde en håndværker, der fortæller og viser de særlige teknikker, vikingerne brugte, når de bygge deres imponerende skibe.

Vi har desuden indrettet et særligt oplevelsesområde med aktiviteter og udstillinger, der fortæller om bådebygning og andre maritime håndværk og hele sommerferien vil der hver dag være aktiviteter for hele familien.

Adgangen til værftspladsen er inkluderet i entrébilletten til Vikingeskibsmuseet.

Gensyn med Skuldelev 3

Det første vikingeskib, der blev bygget på Vikingeskibsmuseet - Vikingeskibet 'Roar Ege' fra 1982 - er udtjent som sejlende skib, og derfor er byggeriet af en ny Skuldelev 3 gået i gang på bådeværftet.

Men denne rekonstruktion bliver ikke en kopi af Roar Ege. De eksperimentalarkæologiske metoder vi bruger på museet er blevet meget forfinet i løbet af de 35 år der er gået, siden byggeriet af Roar Ege fandt sted. Vi kan nu kigge på det originale skib fra et helt andet perspektiv: Mange års samlede erfaringer med fortolkning og rekonstruktion af arkæologiske skibsfund, med al den viden og iboende forståelser det medfører.

Hvornår kan du møde håndværkeren?

Hele sommeren og efteråret frem til den 18. oktober: Alle dage 10.00 - 17.00

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen